Şehriban Koluaçık, "Hızlı Zengin Olma Yolu: E-Ticaret" başlıklı bir yazı kaleme aldı.

Sevgili Okuyucular;

Uzun zamandır e-ticaret ile ilgili çalışmalar yapıyorum ve biliyorum ki bir çoğunuzun aklında da e-ticaret’e girme noktasında fikirler beliriyor. Ancak nereden başlayacağınızı bilmediniz için kafanız karışarak sürekli erteliyor ya da vazgeçiyorsunuz. Birkaç hafta boyunca sizlere e-ticaret ile ilgili deneyimlerimi aktarmaya çalışacağım.

Herhangi bir ihtiyacımız olduğunda ya da herhangi bir ürünü satın almayı düşündüğümüzde artık yaptığımız ilk iş pazaryerleri ya da google üzerinden o ürünü en ucuz, en kaliteli ve en güvenilir şekilde satın almasını gerçekleştirmek oluyor. Satın alan tarafından baktığımızda süreç basit ilerliyor. Bir iki hamle ile satın almayı düşündüğümüz ürün kapımıza kadar geliyor. Diğer tarafı ise satıcı olmak. Birçok insan ihtiyaçlarını pazaryerlerinden karşılıyor ise; “satıcı” olarak ne yapmalı ya da ne yapmamalı konularını detaylı bir şekilde gözden geçirmemiz gerekiyor. 

Öncelikle e-ticaret ne değil ve beklentiniz ne olamamalı bundan bahsedeyim. E-ticaret hepimiz için çok güzel bir fırsat. Ancak yeni başlayanlar için ciddi anlamda korkutucu olabiliyor. E-ticaret “Hızlı Zengin Olma” yollarından biri değil, öncelikle en başta bunu bilerek başlamalısınız. Ürünleri 3’e alıp, 5’e satma hiç değil. Hızlı zengin olmanın kısa bir yolu ya da formülü de yok onu da söylemiş olayım. Sosyal medyada önünüze çıkan “e-ticarete başla, benden eğitim al ve kısa zamanda zengin ol” gibi reklam videolarına kesinlikle inanmayın. Zira bu tamamıyla yalan. Yalan yanlış bilgileri bir kenara bırakarak sağlam temeller atıp başlamak en mantıklısı.  

Peki bu sağlam temelleri nasıl atacaksınız? E-ticaret nedir, e-ticarete atılmadan önce neler yapmamız gerekiyor bunları bilerek başlamanızda fayda var. 

·      Öncelikle kararlı olun, hiçbir işe emek harcamadan verim alamazsınız,

·      Girişimci olmaktan korkmayın ve kafa yapınızı değiştirerek yola çıkın,

·      İyi bir iş fikri oluşturun,

·      E-ticaret yapacağınız iş modelinize aşağıda belirttiğim modele göre karar verin, (B2C, B2B, C2B, C2C)

B2C: İşletmelerin bireysel tüketicilere satış yaptığı modeldir.

B2B: İşletmelerin diğer işletmelere satış yaptığı modeldir. 

C2B: Tüketicilerin işletmelere satış yaptığı modeldir. 

C2C: Tüketicilerin diğer tüketicilere satış yaptığı modeldir. 

·      Satış yapacağınız pazar yerlerini araştırın, (trendyol, hepsiburada, n11, çiçeksepeti, sahibinden.com, akakçe, amazon vs.) 

·      Satışını yapacağınız ürün kategorisini belirleyin,

·      Rakip firmalarınızı belirleyerek rakip analizinizi oluşturun,

·      Lojistik ağı nasıl oluşturacaksanız analizini yaparak, hangi firma ile çalışacağınıza karar verin.


E-ticaret Nedir?

E-ticaret bir ürün ya da hizmeti internet aracılığı ile alıp satma işidir. Elektronik ticaret olarak da bilinen e-ticareti iyi kurguladığınızda, şehir merkezinde çalışan işlek bir mağaza olarak da düşünebilirsiniz. Önünden yüzlerce insan geçer ve mutlaka birçoğunun dikkatini çeker. Burada önemli olan görünen olmaktır. Vitrininizi iyi dizayn ettiğinizde de müşteri ziyareti kaçınılmaz olur ve artık satış yapmaya başlayabilirsiniz. 

E-ticaret, insanların perakende olarak alım-satım yaptığı yollardan bir tanesi.  Bir dağıtım kanalı olarak düşünürsek alıcı ile satıcı arasında bir aracı olmuş durumda. Üretim yapan büyük firmalar küçük işletmelere ya da perakende satış için yola çıkan insanlara internet üzerinden satış yapabilmeleri için hizmet veriyor. 

Daha önceki yazılarımda belirttiğim gibi işletmeler dijital pazarlama süreçlerine mutlaka geçmek zorundalar. İnsanlar artık ihtiyaçlarını temin etmek için fiziksel olarak mağaza mağaza gezmiyor. Dilediği ürünü ya çok bilinen pazaryerlerinden alıyor ya da google üzerinden aratarak güvenli hissettiği sitelerden satın almasını gerçekleştiriyor.

Bakın burada çok önemli bir kelime söyledim aslında, “Alışveriş”. E-ticarette de tüm temelimizi alışveriş üzerine oturtup, insanların neye ihtiyaç duyabileceklerini öngörebilirseniz neyi satacağınıza da karar vermeniz o kadar kolay olacaktır.

 

Herkes E-Ticaret Yapabilir Mi?

Evet, firma sahibi ve internet erişimi olan herkes e-ticaret yapabilir. Instagram, facebook, pazaryerleri (trendyol,hepsiburada, çiçeksepeti, n11.com, amazaon vs.) gibi bir çok aracı panel üzerinden ister yurt içine ister yurt dışına dilediğiniz ürünün satışını yapabilirsiniz. 

Bugün ev hanımları bile ürettikleri birçok ürünü instagram üzerinden satış yaparak kendilerine gelir kapısı oluşturuyorlar. Fiziksel mağazası olan iş yeri sahipleri aynı ürünü internet üzerinden daha hızlı satışını sağlıyor. Ürün satışı yapmak için illa bir fiziksel mağaza açmanıza gerek yok.  Bu anlamda e-ticaretin size sağlamış olduğu aşağıdaki avantajlara ve dezavantajlara bir göz atın derim. 

E-Ticaretin Avantajları:

·      Doğrudan müşterinize erişim olanağı sağlıyor,

·      Küresel pazarda yer alabilme olanağı sunuyor,

·      Hızla büyüme imkânınız oluyor,

·      İşletme maliyetleriniz ve sabit giderleriniz oldukça düşük çıkıyor,

·      Marka bilinirliliğinizi daha hızlı ve maliyetsiz olarak sağlayabiliyorsunuz,

·      7/24 mağazanız açık olduğu için zamanınızı siz yönetiyorsunuz,

·      Mağazanıza istediğiniz cihazdan istediğiniz yerde erişim kolaylığı sunuyor,

·      Online ürün siparişi kolaylığı sağlıyor,

·      Tutacağınız CRM ile müşterilerinize yeniden pazarlama stratejisini kullanma imkanınız oluyor. 

 

E-Ticaretin Dezavantajları:

·      Pazar çok geniş olduğu için güvenirlilik sağlamak zor oluyor,

·      Her ne kadar farklı bir ürün bulsanız bile rekabet ortamınız oldukça yüksek oluyor,

·      Müşterinin ürünü hissetme ve dokunma imkanları olmuyor,

·      Sıcak satış tekniklerini ve ikna yöntemlerini doğrudan kullanamıyorsunuz.

E-Ticaret Yapmaya Başlamak İçin Ne Yapmamız Gerekiyor?

Çok net bir şekilde söylemek gerekirse öncelikle iyi bir iş fikri oluşturduktan sonra;

1.     Hangi ürünü satacağınıza karar verin,

2.     Alan ve şirket adınızı belirleyin,

3.     Şirket kurulumunuzu yapın,

4.     E-ticaret alt yapınızı kurun,

5.     Logonuzu ve diğer görsel tasarımlarınızı hazırlayın,

6.     Rakiplerinizi takip etmeye başlayın,


Resmi Olarak Nelere İhtiyacınız Olacak?

1.     Vergi levhası ve vergi numarası,

2.     Ticaret faaliyet belgesi, (Ticaret odasına kayıtlı iseniz)

3.     İmza sirküsü,

4.     KEP kaydı,

5.     ETBİS kaydı,

6.     Alt yapısını kullanacağınız firmalar ile yapılacak sözleşmeler. (Firmaların kendileri gönderiyor)

E-ticaretin ne olup olmadığını, nelere ihtiyaç duyabileceğimizi kısaca anlatmaya çalıştım. Bir sonraki yazımda sizlere kullanabileceğiniz pazaryerlerini analiz ederek en avantajlı olanlarını ve ürün kategorisini anlatacağım. 

Hep baharı düşünerek sevgi ile kalın.