Şehriban Koluaçık, "Şimdinin Gücü; E-Ticaret" başlıklı bir yazı kaleme aldı.

Sevgili Okuyucular,

Geçen yazımda sizlere biraz e-ticaretten bahsetmiştim. Bu bağlamda e-ticaretin avantajları ve dezavantajlarının yanı sıra e-ticarete girmeden önce nasıl düşünmeliyiz, aslında e-ticaret tam olarak neyi ifade etmekte gibi konuları ele alarak kafanızdaki soruları yanıtlamaya çalıştım.

Google üzerinden e-ticaret yapmak ile ilgili bir araştırma yapmaya kalktığınızda;
farklı farklı elementler, kafa karıştırıcı formüller, göz korkutucu kavramların yanı sıra e-ticaret paketlerini satmak isteyen yüzlerce site çıkacak önünüze. Bir süre bu e-ticaret sarmalının içinde yer almış biri olarak; bu kafa karışıklığının önüne geçip, sizi kendi deneyimlediğim süreçlerle buluşturmak istiyorum. Sihirli bir değnek ile size dokunulmayacağını, disiplinle çok çalışmanız gerektiğini bilerek bu sürece giriş yapmalısınız. 

Vergi mükellefi olan kişilerin tekrar bu işlemi yapmasına gerek yok ancak yeni başlayanlar için “Resmi olarak nelere ihtiyacınız var?” bir önceki yazımda belirmiştim. Şimdi ise e-ticarete ufaktan bir giriş yapalım.

E-ticaret için üç yapı taşına ihtiyaç var. Çok basit gibi görünen bu üç yapı taşını oluşturursanız başarılı bir e-ticaret operasyonuna giriş yapmış olursunuz.


1. Doğru Ürün Bulmak

2. İyi Hazırlanmış Bir Mağaza Hazırlamak, 

3. Trafik Çekmek


1. Doğru Ürünü Bulurken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Öncelikle ürün araştırmayı öğrenmemiz gerekiyor. Doğru ürünü bulurken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta, “Ürün bir ihtiyacı karşılıyor mu?” sorusuna cevap veriyor olmalısınız. Yani satışını yapacağınız ürüne “potansiyel müşterilerin ihtiyacı var mı?” doğru analizleri yaparak, satışını yapacağınız ürünü rahatlıkla bulabilirsiniz. 

Özellikle doğru ürünü bulabilmek için; Türkiye’deki ve yurt dışındaki trendyol, amazon, etsy, hepsiburada, aliexpres gibi büyük pazar yerlerinde en çok satan, yorum alan ve tükenen ürünleri çok iyi araştırmanız gerekiyor. Bu ürünleri doğru analiz ederek, satışını yapabileceğiniz ürünleri belirleyebilirsiniz.  Burada dikkat etmeniz gereken en önemli unsur, satın alan müşteri yorumlarını okuyarak kullanıcıların ürün hakkında geri bildirimlerini almak olmalı. E-ticaret uzun soluklu bir yolculuk olduğu için kullanıcı deneyimini dikkate alarak kendinizi ve ürününüzü hazırlamanız gerekiyor. 

2023 yılında pazaryerlerinde en çok; hamile ve bebek ürünleri, mum ve kokulu sabunlar, takı ve giyim, teknolojik alet aksesuarları (özellikle telefon kılıfı), ev dekorasyon ürünleri ve mutfak araç/gereçleri, kırtasiye malzemeleri gibi ürünler en çok trend olan ürünler arasında yer alıyor. 

Tabii en çok satan ürünlerin yanı sıra, bir de niş pazar olarak tabir ettiğimiz pazaryerlerinde sıklıkla bulanamayan ürünlerin satışını da yapabilirsiniz. Bu ürünlerin satışını yapmayı tercih ettiğinizde müşterinize iyi bir kullanıcı deneyimi yaşatırsanız müşteri sadakati kazanarak birçok kez sizden alışveriş yapmasını sağlayabilirsiniz. 

Satışını yapacağınız ürün ihtiyaç mı, trend mi? Eğer ihtiyaç ise ürününüze sınırsız yatırım yapabilirsiniz. Trend ürün ise modası geçeceği için sınırlı yatırım yapmanızı öneririm. Eğer e-ticarete yeni başlıyorsanız; herkese hitap eden ürünleri seçmeniz önemli. İlgi çekici, yorumlarda net önermeleri olan, 1.000 TL ve altında fiyatlandırma yapabileceğiniz ürünleri seçmeye dikkat edin. Sonuçta siz de deneyimleyerek tecrübe kazanacaksınız. 

2.Online Mağazamı Nasıl Kurabilirim? 

Öncelikle yurtiçinde mi yoksa yurtdışında mı satış yapacaksınız buna karar vermeniz gerekiyor. 

Eğer yurtiçinde satış yapacaksanız trendyol, hepsiburada, n11, çiçeksepeti gibi pazaryerleri oldukça sık kullanılıyor. Bu pazaryerlerinin vergi levhası, kimlik fotokopisi, imza sirküsü, sicil gazetesi, pazaryeri sözleşmesi gibi sizden talep ettiği dokümanlar olacak. Bu dokümanları hazırlayıp PDF haline getirdikten sonra, seçmiş olduğunuz pazaryerinin sistemine yüklüyorsunuz. Pazaryerinin sözleşmesini ıslak imzalı olarak sizden kargo etmenizi talep ediyor ve birkaç gün içinde mağazanızı açıyorlar. Artık satış yapmaya başlayabilirsiniz.

  Pazaryeri sözleşmelerinin içeriğinde satışını yapacağınız ürünün kategorisine göre sizden kesilecek komisyon oranları belirtiliyor. Yani sizin ürün tedarik masrafınızın yanı sıra bu komisyon oranı, kargolama bedeli, iade oranlarını da göz önünde bulundurarak ürününüzün satış fiyatını belirleyebilirsiniz. 

Online mağaza kurmak için belli başlı yöntemler mevcut. Bunlardan ilki, kendi e-ticaret sitenizi yaptırmanız. İkincisi ise halı hazırda kullanılan e-ticaret alt yapısı kurulmuş sitelerden e-ticaret paketleri satın almanız. 

Öncelikle benim tercihimin ikicisi olduğunu belirtmeliyim. Çünkü kendi e-ticaret alt yapınızı oluşturmanız hem çok maliyetli hem de zaman olarak uzun bir sürece ihtiyacımız var. Sık duyacağınız şu iki kavramı çok iyi bilmeniz gerekiyor. 

Dropshipping: Kısaca stoksuz satış demek. Yani herhangi bir stok bulundurmadan müşteriniz için sipariş alıp, başka bir tedarikçinin ürününü sanki kendi ürününüz gibi satışını yapabilirsiniz. Bu iş modelinde satışı gerçekleştirilen ürünler online olarak tedarikçiden sipariş edilir. Yani ürün doğrudan tedarikçiden direkt müşteriye teslim edilir.

Shopify: Tüm dünyada oldukça yaygın olan shopify, yazılım ve programlama bilgisi gerektirmeden kendi e-ticaret mağazanızı oluşturup satış yapabileceğiniz Kanada asıllı bir e-ticaret yazılımı. E-ticarete başlamak isteyen birçok kullanıcı şu an shopify kullanıyor. Mağazanızın kurulumunu kolaylıkla sağlayıp, satış yapmaya başlıyorsunuz. Şu an milyonlarca insan bu yazılımı kullanarak yurtiçi ve yurtdışına satış yapıyor. 


3. Satacağım Ürünleri Müşterilere Nasıl Gösterebilirim? (Trafik Çekmek)

Satışını yapacağınız ürünleri müşterilere göstermek demek trafik çekmek demek. Trafik ise web sitemize gelen potansiyel müşterilerimiz. Yani satacağınız ürünü buldunuz, mağazanızı oluşturdunuz bir de bu kadar mağaza içerisinden ayrışıp müşterinizin önüne çıkarmanız gerekiyor.

Eğer kendi siteniz üzerinden satış yapıyorsanız ürün ve mağaza trafiğe bağlı olarak çalışır. Bu yüzden trafiği tam olarak anlamadığınızda yanlış kararlar verebilirsiniz. 

Web sitenize gelen potansiyel müşteri getirmenin birçok yolu var ancak bunun en kısa yolu sosyal medya reklamları. Sosyal medya reklamlarını kullanarak trafik çekebilirsiniz diyorum çünkü, şu an hemen hemen herkes sosyal medya kullanıyor. Verileri ölçülebilir olduğu için kar döngüsünü anlık olarak takip edebiliyorsunuz. Algoritmik reklamlar ile satışını yapacağınız ürüne en uygun müşteri tipini seçme şansı sunuyor. 

Bu hafta ihtiyacımız olan temel bilgileri anlatmaya çalıştım. Önümüzdeki yazımda; “Satışını yapacağınız ürünleri nereden bulabilirsiniz? Mağazanızı nasıl kurabilirsiniz? Ürün reklamlarına nasıl çıkabilirsiniz?” bunları anlatacağım. 

Hep baharı düşünerek sevgi ile kalın.