banner16

banner15

15.01.2022, 12:02 295

Sizin renginiz ne?

Renkler, ahh renkler. Söylerken bile bir canlılık kaplıyor içimi.  Sarısından kırmızısına, yeşilinden mavisine tümünü kucaklamak istiyorum tıpkı bir gökkuşağı gibi. 

İnsan psikolojisinde çok büyük öneme sahip olan renkler, hayatımızın her alanına etki ediyor. Marka yönetiminde de çok büyük bir öneme sahip olan renklerin anlamlarını bilmeniz, kurumsallaşma yolunda giden firmaların önlerine büyük bir ışık tutacağını düşünüyorum. 

Özelikle marka oluştururken; logosu, imajı, konumlandırması, tutundurması gibi birçok etkeni bir arada düşünüp bütün olarak ele almalıyız. Vereceğiniz hizmete göre kurumsal kimliğinizi yansıtacak renkler, markanızı iyi anlatmalı ve sizi temsil eden renkler olmalı. 

Kurumsal markalara baktığınızda birçoğunun kendine özel bir renk ile anıldığını ve hafızalarımıza bu renklerle kazındığını duymuşsunuzdur. Teknosa turuncusu, Starbucks yeşili, CocaCola kırmızısı, Facebook mavisi gibi birçok marka bu renkleri yalnızca hoşlarına gittiği ya da kişisel zevkleri olduğu için tercih etmediler. Kullandıkları her rengin bir anlamı ve enerjisi vardı. 

BMV maviyi ve beyazı tercih etti çünkü; mavi gökyüzünü temsil ederken, beyaz ise uçak pervanelerini temsil ediyordu.  Google mavi, yeşil, kırmızı ve sarı olan ana renklerin tümünü tercih etti çünkü; herkese hitap edip, kucaklayıcı olmak zorundaydı. 

Şimdi size kısaca renklerden ve insan psikolojisi üzerinde uyandırdığı duygu durumlarından bahsedeyim. 

Kırmızı: Alev kızılı kırmızı. Dikkatleri üstüne çekmek ve heyecan uyandırmak isteyenler için vazgeçilmez ana renklerden birisi. Genellikle kırmızı; kampanyaları ön plana çıkarıp, iştah açma özelliği ile sıcak satışı güçlendiriyor. Savaşı, korkuyu, heyecanı, erotizmi ve gücü çağrıştırırken siyah, beyaz ve gri ile birlikte kullanıldığında ortaya muhteşem tasarımların çıkmasına yardımcı oluyor. Teknoloji, otomotiv ve tarım sektörleri özellikle kırmızıyı kullanıyor. 

Mavi: Gökyüzünün tutkusu olan mavi psikolojik olarak sakinliği betimlerken, tansiyonu düşürüp, kan akışını yavaşlatıyor. Tazelik, serinlik, hijyen duygusunu ön plana çıkarırken, memnuniyet verici ve rahatlatıcı bir etkiye sahip. Fiziksel anlamda sakinlik, sessizlik, memnuniyet ve pasifliği simgeliyor.  Enerji, finans, havayolu, teknoloji, sağlık ve yine tarım sektörleri maviyi kullanıyor. 

Yeşil: Doğanın rengi olan yeşil (hatta doğanın ta kendisi); bolluk, bereket, sakinliğin yanında İslam âleminin dinsel bir sembolü. Güveni temsil eden yeşil, sükûneti de içine alıp, yaratıcılığı körüklüyor. Enerji, finans, yemek, ev eşyası ve teknoloji sektörleri yeşili kullanıyor. 

Sarı: Dikkat çekici, neşe verici, uyarıcı ve geçiciliğin simgesi olan sarı aynı zamanda çekiciliği, gençliği ve canlılığı da ifade ediyor. Bu yüzden uyarı ışıklarında sarı tercih ediliyor. Taksiler ve araba kiralama şirketlerinin de logoları sarı renkte. Güneşin rengi olan sarı insanlarda sıcaklık hissi uyandırıyor.  Enerji, yemek, ev eşyası ve ulaşım sektörleri sarıyı kullanıyor.  

Siyah: Ne asil bir renk değil mi? Lüksü, tutkuyu ve gücü temsil ederken, Japonya’da ise toplumların çoğunda ölümün, hırsın ve kötülüğün sembolü olarak görülüyor. Işığı yok edip, konsantrasyonu en fazla sağlayan ve tüm renkleri soğutan fiziksel bir yapıya sahip. Tüm bunların yanında siyah tutkuyu ve gücü temsil ederken, fonda kullanılırsa da karamsarlık hissi veriyor. Tekstil, teknoloji ve otomotiv sektörleri siyahı kullanıyor. 

Beyaz: Temizliği, saflığı, doğruluğu, güveni temsil eder beyaz ve istikrar ile devamlılığı simgeleyen bir renktir. Tarafsızlığı ve aynı zamanda ölen insanların temiz bir ruhsal yolculuk yaptığını belirtmek için de kullanılıyor. İş görüşmelerinde beyaz giyinmek yavaş ama kalıcı olduğu anlamı taşıdığı için oldukça tercih edilen bir renk. Giyim ve sağlık sektörleri özelikle beyazı kullanıyor. 

Gri: Nötr bir renk olan gri, zıtlıklar arasında orta noktayı bulmayı ifade ediyor. Özellikle rahatlığı tercih eden insanların oldukça sevdiği bir renk. Hareketsizliği, yavaşlığı ve ciddiyeti temsil ediyor. Gözün en rahat ayırdığı renk olarak bilinen gri, yaratıcılığı öldürdüğü düşünülüyor. Teknoloji ve eğitim gibi markalar ana renklerle birlikte yan renk olarak griyi kullanıyor.

Pembe: Rahatlatıcı etkiye sahip olan pembe sevecenlik, neşe, şirinlik, mutluluk, canlılık ve sevgiyi temsil ediyor. Yeniliği, özellikle duygusal anlamda temizliği vurgularken aynı zamanda koşulsuz sevgiyi, şefkati ve beslemeyi de temsil ettiği için anaç bir renk olarak görülüyor. Kadınların ana rengi olarak bilinen pembe lezzet çağrışımları için morla birlikte sıkılıkla kullanılıyor.  Kadın giyim markaları özellikle pembeyi tercih ediyor.

Turuncu: Rahatlatıcı ve harekete geçirici bir etkisi vardır turuncunun. Dışa dönük, mutluluk veren, dinamizm yayan ve iç açıcı bir renktir.  Güveni temsil edip; coşku, hareket ve canlılık hissi veriyor. Yaşama arzusunu arttırarak insanların modunu yükseltiyor. Canlılık, neşe, gösteriş ve şatafatın rengi olarak anılıyor. Teknoloji ve sağlık gibi markalar turuncuyu kullanıyor. 

Mor: Mistik bir havası olan mor, genel olarak zarafet ve asaleti temsil ederken yaratıcı özellikler taşıdığından, sanatı da ifade ediyor. Aynı zamanda tutkunun, duygusallığın ve romantizmin rengi olan morun, beyinsel faaliyetleri ve sanatsal düşünce kabiliyetini arttırdığı düşünülüyor.  Ruhsal enerjiyi ve hayal gücünü harekete geçirerek, sezgilerin yanında düşünce gücünü de arttırıyor. Finans, teknoloji ve sağlık gibi markalar moru kullanıyor.

Bu renklerin anlamlarını bilmemiz ne işimize yarayacak diye düşünüyor olabilirsiniz. Ancak bilmelisiniz ki; markalaşma yoluna girecek firmalar renk ve font psikolojisine hâkim olmalılar. Kurumsal kimlik ve logo çalışması yaparken ajansa ne istediğini iyi anlatıp, diğer kurumsal kimlik ürünleri üzerinden ana renk ve yardımcı renkleri seçmesinde kolaylık sağlayacağı aşikâr.

Sosyal medya hesaplarınızdan tutun da, oluşturacağınız web sitesi, basılı görsel mecralardan tutunda ofisinize alacağınız mobilyalar gibi birçok alanda size fayda sağlayacağından şüphem yok. Markanızın ismini düşünürken mutlaka renklerini de düşünmeyi ihmal etmeyin. 

Hep baharı düşünerek sevgi ile kalın.  

Yorumlar (5)
Müslüm 6 gün önce
Ben hep kırmızı kullanıyom. Demek kiiiğ çok hırslıyım.
Jordy 6 gün önce
Can you share the english translation?
Rengarenk tütün bahçesi 6 gün önce
“Yaşamı tüm boyutları ile, derinliklerden yükseklere kadar görme fırsatına sahipsiniz. Bunlar bir arada var olur ve deneyimimize dayanarak karanlık ve zorluğun da ışık ve kolaylık kadar gerekli olduğunu anladığımız zaman, dünya hakkında çok farklı bir bakış açısına sahip oluruz. Yaşamın tüm renklerinin içimize işlemesine izin vererek, daha bütün oluruz. ” der Osho.
Yazılarınızı severek takip ediyorum.
Şebnem 5 gün önce
Kırmızı benim rengim
Moğol İmparatoru 5 gün önce
Şehriban hanım ilgiyle takip ediyorum yazılarınızı..
Hayranlık uyandıran bir ifade yeteneğiniz var. Başarılar diliyorum.
Namaz Vakti 21 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 22 51
2. Konyaspor 21 42
3. Fenerbahçe 22 36
4. Alanyaspor 22 35
5. Beşiktaş 22 35
6. Hatayspor 22 35
7. Başakşehir 21 34
8. Adana Demirspor 22 34
9. Kayserispor 22 31
10. Gaziantep FK 21 31
11. Sivasspor 22 30
12. Karagümrük 22 30
13. Galatasaray 22 27
14. Giresunspor 22 26
15. Kasımpaşa 22 24
16. Göztepe 22 24
17. Antalyaspor 22 23
18. Rizespor 22 21
19. Altay 22 18
20. Ö.K Yeni Malatya 21 15
Takımlar O P
1. Ümraniye 20 42
2. Ankaragücü 20 42
3. Erzurumspor 20 38
4. Eyüpspor 20 36
5. Bandırmaspor 20 33
6. İstanbulspor 20 33
7. Adanaspor 20 32
8. Samsunspor 19 30
9. Tuzlaspor 20 27
10. Gençlerbirliği 20 26
11. Manisa Futbol Kulübü 20 25
12. Boluspor 19 24
13. Kocaelispor 20 24
14. Keçiörengücü 20 23
15. Menemen Belediyespor 20 23
16. Altınordu 20 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 20 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 22 56
2. Liverpool 21 45
3. Chelsea 23 44
4. West Ham United 22 37
5. Tottenham 19 36
6. Arsenal 20 35
7. M. United 21 35
8. Wolverhampton Wanderers 20 31
9. Brighton 21 29
10. Leicester City 19 25
11. Crystal Palace 21 24
12. Southampton 21 24
13. Aston Villa 20 23
14. Brentford 22 23
15. Leeds United 20 22
16. Everton 19 19
17. Watford 19 14
18. Norwich City 21 13
19. Newcastle 20 12
20. Burnley 17 11
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 49
2. Sevilla 21 45
3. Real Betis 21 37
4. Atletico Madrid 20 33
5. Real Sociedad 20 33
6. Barcelona 20 32
7. Rayo Vallecano 20 31
8. Villarreal 21 29
9. Valencia 21 29
10. Athletic Bilbao 21 28
11. Espanyol 21 27
12. Celta Vigo 21 26
13. Osasuna 21 25
14. Granada 21 24
15. Elche 21 22
16. Getafe 21 21
17. Mallorca 20 20
18. Deportivo Alaves 21 17
19. Cadiz 21 15
20. Levante 20 11
Günün Karikatürü Tümü
banner136