banner16

banner15

15.01.2022, 12:02 300

Sizin renginiz ne?

Renkler, ahh renkler. Söylerken bile bir canlılık kaplıyor içimi.  Sarısından kırmızısına, yeşilinden mavisine tümünü kucaklamak istiyorum tıpkı bir gökkuşağı gibi. 

İnsan psikolojisinde çok büyük öneme sahip olan renkler, hayatımızın her alanına etki ediyor. Marka yönetiminde de çok büyük bir öneme sahip olan renklerin anlamlarını bilmeniz, kurumsallaşma yolunda giden firmaların önlerine büyük bir ışık tutacağını düşünüyorum. 

Özelikle marka oluştururken; logosu, imajı, konumlandırması, tutundurması gibi birçok etkeni bir arada düşünüp bütün olarak ele almalıyız. Vereceğiniz hizmete göre kurumsal kimliğinizi yansıtacak renkler, markanızı iyi anlatmalı ve sizi temsil eden renkler olmalı. 

Kurumsal markalara baktığınızda birçoğunun kendine özel bir renk ile anıldığını ve hafızalarımıza bu renklerle kazındığını duymuşsunuzdur. Teknosa turuncusu, Starbucks yeşili, CocaCola kırmızısı, Facebook mavisi gibi birçok marka bu renkleri yalnızca hoşlarına gittiği ya da kişisel zevkleri olduğu için tercih etmediler. Kullandıkları her rengin bir anlamı ve enerjisi vardı. 

BMV maviyi ve beyazı tercih etti çünkü; mavi gökyüzünü temsil ederken, beyaz ise uçak pervanelerini temsil ediyordu.  Google mavi, yeşil, kırmızı ve sarı olan ana renklerin tümünü tercih etti çünkü; herkese hitap edip, kucaklayıcı olmak zorundaydı. 

Şimdi size kısaca renklerden ve insan psikolojisi üzerinde uyandırdığı duygu durumlarından bahsedeyim. 

Kırmızı: Alev kızılı kırmızı. Dikkatleri üstüne çekmek ve heyecan uyandırmak isteyenler için vazgeçilmez ana renklerden birisi. Genellikle kırmızı; kampanyaları ön plana çıkarıp, iştah açma özelliği ile sıcak satışı güçlendiriyor. Savaşı, korkuyu, heyecanı, erotizmi ve gücü çağrıştırırken siyah, beyaz ve gri ile birlikte kullanıldığında ortaya muhteşem tasarımların çıkmasına yardımcı oluyor. Teknoloji, otomotiv ve tarım sektörleri özellikle kırmızıyı kullanıyor. 

Mavi: Gökyüzünün tutkusu olan mavi psikolojik olarak sakinliği betimlerken, tansiyonu düşürüp, kan akışını yavaşlatıyor. Tazelik, serinlik, hijyen duygusunu ön plana çıkarırken, memnuniyet verici ve rahatlatıcı bir etkiye sahip. Fiziksel anlamda sakinlik, sessizlik, memnuniyet ve pasifliği simgeliyor.  Enerji, finans, havayolu, teknoloji, sağlık ve yine tarım sektörleri maviyi kullanıyor. 

Yeşil: Doğanın rengi olan yeşil (hatta doğanın ta kendisi); bolluk, bereket, sakinliğin yanında İslam âleminin dinsel bir sembolü. Güveni temsil eden yeşil, sükûneti de içine alıp, yaratıcılığı körüklüyor. Enerji, finans, yemek, ev eşyası ve teknoloji sektörleri yeşili kullanıyor. 

Sarı: Dikkat çekici, neşe verici, uyarıcı ve geçiciliğin simgesi olan sarı aynı zamanda çekiciliği, gençliği ve canlılığı da ifade ediyor. Bu yüzden uyarı ışıklarında sarı tercih ediliyor. Taksiler ve araba kiralama şirketlerinin de logoları sarı renkte. Güneşin rengi olan sarı insanlarda sıcaklık hissi uyandırıyor.  Enerji, yemek, ev eşyası ve ulaşım sektörleri sarıyı kullanıyor.  

Siyah: Ne asil bir renk değil mi? Lüksü, tutkuyu ve gücü temsil ederken, Japonya’da ise toplumların çoğunda ölümün, hırsın ve kötülüğün sembolü olarak görülüyor. Işığı yok edip, konsantrasyonu en fazla sağlayan ve tüm renkleri soğutan fiziksel bir yapıya sahip. Tüm bunların yanında siyah tutkuyu ve gücü temsil ederken, fonda kullanılırsa da karamsarlık hissi veriyor. Tekstil, teknoloji ve otomotiv sektörleri siyahı kullanıyor. 

Beyaz: Temizliği, saflığı, doğruluğu, güveni temsil eder beyaz ve istikrar ile devamlılığı simgeleyen bir renktir. Tarafsızlığı ve aynı zamanda ölen insanların temiz bir ruhsal yolculuk yaptığını belirtmek için de kullanılıyor. İş görüşmelerinde beyaz giyinmek yavaş ama kalıcı olduğu anlamı taşıdığı için oldukça tercih edilen bir renk. Giyim ve sağlık sektörleri özelikle beyazı kullanıyor. 

Gri: Nötr bir renk olan gri, zıtlıklar arasında orta noktayı bulmayı ifade ediyor. Özellikle rahatlığı tercih eden insanların oldukça sevdiği bir renk. Hareketsizliği, yavaşlığı ve ciddiyeti temsil ediyor. Gözün en rahat ayırdığı renk olarak bilinen gri, yaratıcılığı öldürdüğü düşünülüyor. Teknoloji ve eğitim gibi markalar ana renklerle birlikte yan renk olarak griyi kullanıyor.

Pembe: Rahatlatıcı etkiye sahip olan pembe sevecenlik, neşe, şirinlik, mutluluk, canlılık ve sevgiyi temsil ediyor. Yeniliği, özellikle duygusal anlamda temizliği vurgularken aynı zamanda koşulsuz sevgiyi, şefkati ve beslemeyi de temsil ettiği için anaç bir renk olarak görülüyor. Kadınların ana rengi olarak bilinen pembe lezzet çağrışımları için morla birlikte sıkılıkla kullanılıyor.  Kadın giyim markaları özellikle pembeyi tercih ediyor.

Turuncu: Rahatlatıcı ve harekete geçirici bir etkisi vardır turuncunun. Dışa dönük, mutluluk veren, dinamizm yayan ve iç açıcı bir renktir.  Güveni temsil edip; coşku, hareket ve canlılık hissi veriyor. Yaşama arzusunu arttırarak insanların modunu yükseltiyor. Canlılık, neşe, gösteriş ve şatafatın rengi olarak anılıyor. Teknoloji ve sağlık gibi markalar turuncuyu kullanıyor. 

Mor: Mistik bir havası olan mor, genel olarak zarafet ve asaleti temsil ederken yaratıcı özellikler taşıdığından, sanatı da ifade ediyor. Aynı zamanda tutkunun, duygusallığın ve romantizmin rengi olan morun, beyinsel faaliyetleri ve sanatsal düşünce kabiliyetini arttırdığı düşünülüyor.  Ruhsal enerjiyi ve hayal gücünü harekete geçirerek, sezgilerin yanında düşünce gücünü de arttırıyor. Finans, teknoloji ve sağlık gibi markalar moru kullanıyor.

Bu renklerin anlamlarını bilmemiz ne işimize yarayacak diye düşünüyor olabilirsiniz. Ancak bilmelisiniz ki; markalaşma yoluna girecek firmalar renk ve font psikolojisine hâkim olmalılar. Kurumsal kimlik ve logo çalışması yaparken ajansa ne istediğini iyi anlatıp, diğer kurumsal kimlik ürünleri üzerinden ana renk ve yardımcı renkleri seçmesinde kolaylık sağlayacağı aşikâr.

Sosyal medya hesaplarınızdan tutun da, oluşturacağınız web sitesi, basılı görsel mecralardan tutunda ofisinize alacağınız mobilyalar gibi birçok alanda size fayda sağlayacağından şüphem yok. Markanızın ismini düşünürken mutlaka renklerini de düşünmeyi ihmal etmeyin. 

Hep baharı düşünerek sevgi ile kalın.  

Yorumlar (5)
Müslüm 1 hafta önce
Ben hep kırmızı kullanıyom. Demek kiiiğ çok hırslıyım.
Jordy 1 hafta önce
Can you share the english translation?
Rengarenk tütün bahçesi 1 hafta önce
“Yaşamı tüm boyutları ile, derinliklerden yükseklere kadar görme fırsatına sahipsiniz. Bunlar bir arada var olur ve deneyimimize dayanarak karanlık ve zorluğun da ışık ve kolaylık kadar gerekli olduğunu anladığımız zaman, dünya hakkında çok farklı bir bakış açısına sahip oluruz. Yaşamın tüm renklerinin içimize işlemesine izin vererek, daha bütün oluruz. ” der Osho.
Yazılarınızı severek takip ediyorum.
Şebnem 1 hafta önce
Kırmızı benim rengim
Moğol İmparatoru 1 hafta önce
Şehriban hanım ilgiyle takip ediyorum yazılarınızı..
Hayranlık uyandıran bir ifade yeteneğiniz var. Başarılar diliyorum.
Namaz Vakti 24 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 23 54
2. Konyaspor 22 45
3. Alanyaspor 23 38
4. Adana Demirspor 23 37
5. Fenerbahçe 23 37
6. Beşiktaş 23 36
7. Hatayspor 23 36
8. Başakşehir 22 34
9. Gaziantep FK 22 32
10. Sivasspor 23 31
11. Kayserispor 23 31
12. Karagümrük 23 30
13. Kasımpaşa 23 27
14. Göztepe 23 27
15. Galatasaray 23 27
16. Giresunspor 23 26
17. Antalyaspor 23 24
18. Rizespor 23 22
19. Altay 23 18
20. Ö.K Yeni Malatya 22 16
Takımlar O P
1. Ümraniye 21 45
2. Ankaragücü 21 45
3. Erzurumspor 21 38
4. Bandırmaspor 21 36
5. İstanbulspor 21 36
6. Eyüpspor 20 36
7. Samsunspor 20 33
8. Adanaspor 21 32
9. Manisa Futbol Kulübü 21 28
10. Tuzlaspor 20 27
11. Keçiörengücü 21 26
12. Gençlerbirliği 21 26
13. Boluspor 19 24
14. Kocaelispor 21 24
15. Menemen Belediyespor 21 23
16. Altınordu 21 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 21 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 23 57
2. Liverpool 22 48
3. Chelsea 24 47
4. M. United 22 38
5. West Ham United 23 37
6. Arsenal 21 36
7. Tottenham 20 36
8. Wolverhampton Wanderers 21 34
9. Brighton 22 30
10. Leicester City 20 26
11. Aston Villa 21 26
12. Southampton 22 25
13. Crystal Palace 22 24
14. Brentford 23 23
15. Leeds United 21 22
16. Everton 20 19
17. Norwich City 22 16
18. Newcastle 21 15
19. Watford 20 14
20. Burnley 18 12
Takımlar O P
1. Real Madrid 22 50
2. Sevilla 22 46
3. Real Betis 22 40
4. Atletico Madrid 21 36
5. Barcelona 21 35
6. Real Sociedad 21 34
7. Villarreal 22 32
8. Rayo Vallecano 21 31
9. Athletic Bilbao 22 31
10. Valencia 22 29
11. Osasuna 22 28
12. Celta Vigo 22 27
13. Espanyol 22 27
14. Granada 22 24
15. Elche 22 23
16. Getafe 22 22
17. Mallorca 21 20
18. Cadiz 22 18
19. Deportivo Alaves 22 17
20. Levante 21 11
Günün Karikatürü Tümü
banner136