Vali Mustafa Tutulmaz, Belediye Başkan Yardımcısı Süleyman Karakuş, Afyonkarahisar Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Serteser, basın mensuplarına Afyonkarahisar’ın ekonomisi, sanayisi, turizm potansiyeli ve yöresel lezzetlerini anlatarak, basın mensuplarının sorularını yanıtladı.

Cumhuriyetin Temelleri Afyon’da Atıldı

Afyonkarahisar’ı tarihin, kültürün, mermerin, termalin, lezzetin merkezi olarak tanımlıyoruz diyerek konuşmasına başlayan Vali Mustafa Tutulmaz: “Bunların hepsinin Afyonkarahisar’ın ekonomisinde, Afyonkarahisar’ın tanıtımında önemli bir katkısı var. Tarih açısından ülkemizin tarihi ile özdeşleşmiş durumda olan Kurtuluş Savaşımızın kazanıldığı topraklardır bu topraklar. Cumhuriyetin bugüne gelişindeki temel, bizim ilimiz içerisinde Kocatepe’de başlayan Büyük Taarruzla oluşmuştur. Bu yakın tarihimiz açısından önemlidir ama bunun yanında geçmiş açısından baktığımızda da Osmanlının Selçuklunun önemli merkezlerinden birisidir. Yine insanlık tarihi açısından baktığımızda Afyonkarahisar, Frig tarihi açısından da önemli merkezlerden birisidir. Bizim açımızdan önemli olan bu tarihi değerlerin tanıtımıdır. Bunun yanında termal yine bizim önemli zenginliklerimizden birisidir” dedi.

Lezzet Açısından Önemli Bir Merkeziz

Afyonkarahisar’ın hayvancılık başta olmak üzere gıdanın her alanında önemli zenginlikleri barındırdığını söyleyen Vali Mustafa Tutulmaz: “ Birçok üründe ilk üç konumundayız. Bunlardan bir kaçına örnek verecek olursak; sucuk üretiminde Türkiye’de birinci sıradayız, lokum üretiminde Türkiye’de birinci sıradayız, haşhaş üretiminde, vişne üretiminde yine Türkiye’de birinci sıradayız. Birinci sırada olmayıp da yine önemli olan patates üretiminde Türkiye’de üçüncü sıradayız, yumurta üretiminde Türkiye’de birinci sıradayız, yumurta üretimi denince yumurtanın fiyatının belirlendiği yer bizim ilimizin sınırları içerisinde Başmakçı’ da bunun borsası oluşmuş durumda. Yani lezzet açısından da ilimiz gerçekten de önemli bir konumdadır” diye konuştu.

Uzun Vadede 75 Bine Çıkacak Otel Ve Yatak Potansiyelimiz Var

Afyonkarahisar’ın termal zenginliği hakkında da basın mensuplarına bilgiler veren Vali Mustafa Tutulmaz: “Termal alanda 27 bin yatak kapasitesi ile bir termal potansiyelimiz var. Termal otellerin 11 tanesi 5 yıldızlı oteldir. 3 tanesi Sandıklı ilçemizde, 8 tanesi merkezde yer alıyor. Belediye ruhsatlı devre mülk yatak kapasitelerimizin toplamı 27 bindir. Kalkınma planlarında öngörülen kapasite 75 bindir. Bizim uzun vadede 75 bine çıkacak otel ve yatak potansiyelimiz var. Önümüzdeki süreçte bu alanın hızlı bir şekilde doldurulacağına eminiz. Artık şehirlerin kendi başına marka değeri olması gerekiyor. Eskiden ülkeler yarışırdı. Zaman içerisinde şehirler ön plana çıkmaya ve yarışmaya başladı. Afyonkarahisar’ın bu şehirlerin gerisinde kalmaması gerekiyordu. Bu doğrultuda var olan değerleri tanıtmak ve yeni değerler katma yönünde gayretlerimiz oldu. Afyonkarahisar’ın tarihi değerleri üst düzeyde. Şehir merkezinde tarihi eserler ve tarihi konaklar oldukça fazla. İçerisinde hala yaşanılan tarihi konakların olduğu ender illerde birisidir Afyonkarahisar. 400’ün üzerinde tarihi konak şehir merkezinde yaşanabilir şekilde şehrin merkezindedir. Bunların tanıtılması, kalemizin tanıtılması ve diğer tarihi cami ve hamamların tanıtılması gerekiyor” şeklinde konuştu.

Sosyal Medyayı Aktif Kullanıyoruz

Sosyal medya tanıtımlarına ağırlık verildiğini söyleyen Vali Tutulmaz: “Tanıtım çalışmalarına başlarken özellikle gençlerin ilgi duyduğu ve toplumun da hızla adapte olduğu bir dijital haberleşme ve sosyal medya var. Biz il olarak sosyal medya ve dijital haberleşme alanlarında tanıtım çalışmasına ağırlık verdik. Bu alanda önemli mesafe kat ettik. Twitter, instagram ve facebook’ta tanıtıma ağırlık verdik. Visit afyon adlı internet adresimiz ve mobil uygulamamız ile geniş çaplı tanıtım çalışmasına ağırlık verdik ve başarılı olduğumuza inanamıyorum. Değişik ağlara da üye olmamız gerekiyordu. Tarihi Termal Kentler Birliğine üye olduk. Termal alanda 42 ilden birisiyiz. Avrupa birliği düzeyinde olan bu etiket ile ilimiz tarihi termal rotasının da parçası haline geldi. Geçen yıl önem verdiğimiz alanlardan birisi gastronomiydi. Değişik festival, konferanslarla ve çalıştaylarla ön plana çıkardığımız lezzetleri taçlandırmamız gerekiyordu. Bu yönde de belediye, Ticaret ve Sanayi Odası ve ZEKÂ işbirliği ile çalışmalar yürüttük. İyi bir dosya ile UNESCO’ya başvurumuzu yaptık. Gastronomi alanında dünyada 36 şehirden birisiyiz. Daha önce ülkemizde 2 gastronomi şehri vardı 3. İl Afyon oldu” ifadelerini kullandı.

UNESCO Bizlere Uluslararası Tanınırlık Sağlayacak

Bu başarının kendiliğinden gelmediğini ve bunun için emek harcandığını kaydeden Vali Mustafa Tutulmaz: “Değerlerimizi nasıl tanıtabiliriz noktasında çalışmalar yürüttük. EHITA ve UNESCO sonuç açıklarken o şehrin kültürel derinliğine de bakıyor. Biz üç bölgenin kesiştiği bir yerdeyiz ve farklı kültürleri barındırıyoruz. Bu yıl 20. Düzenlenen Caz Festivali, 19‘uncusu düzenlen Klasik Müzik Festivali var. Bu şehir bu kültürel derinliği yeterince fark ettiremedi ama biz elimizden geleni yaptık. UNESCO bizlere uluslararası tanınırlık sağlayacak. Alternatif turizm açısından bakıldığında önemli bir merkez, termal turizm, spor turizmi, doğa turizmi ile de önemli bir iliz. Son dönemde Frigya Vadileri ile yeni bir destinasyon alanı oluşturduk. Önceki dönemlerde çalışmalar yapılmış ama yeterince verim alınamamış diye gördük. Bu dönemde Cumhurbaşkanlığı tarafından Anadolu Açık Hava Müzesi ilan edildi ve bu bölge canlanmaya başladı. Organik lokantalar açıldı, gezi yolları, butik oteller oluştu. Tanıtım içinde 6 yıldır süren Frig Ultra Maratonu var. Frig Bisiklet turu var. Bu gibi aktiviteler ile bölgeyi canlandırmaya ve tanıtmaya çalışıyoruz” dedi.

20’ye Yakın Makine Üreten Fabrikamız Var

Afyonkarahisar aynı zamanda bir sanayi şehri olduğunun altını çizen Vali Mustafa Tutulmaz şöyle devam etti: “20 dolayında makine üreten firmamız, fabrikamız var. İlimizdeki fabrikalardan birinde Kaya Kamyonu üretilmeye başladı. Prototipi test edildi. İthal olan kamyonlar artık banttan üretime geçti. Üreticinin dediğine göre 20-40 arası kamyon bu yıl taş ocaklarına çıkmış olacak. Bir yatırımcımız uzaktan kumandalı kepçe aracı üretti. 1 km’ye kadar kumanda ile çalışıyor. Medikal alanda 17 hastanede kullanılabilecek yeni doğan çocukların beslenmesi için kullanılacak bir aparat geliştirdi. Bu da ithalatı önceleyecek. Airbus’a yedek parça üretimi içinde bir girişimcinin çalışması var. Biz hızla sanayi şehri olma yönünde ilerliyoruz. Önümüzdeki 5-10 yıl içinde buradaki gelişmeyi daha net göreceğiz. Hızlı trenin de devreye girmesi ile Afyonkarahisar Türkiye’nin önemli illerinden birisi olacak. Yatırımlar daha çok aile şirketi öncülüğünde oluyor. Bu da ekonomik krizlere dayanıklılığı beraberinde getiriyor.”

MEVLEVİHANE’YE 450 BİN ZİYARETÇİ

Afyonkarahisar Belediye Başkan Yardımcısı Süleyman Karakuş da “Geçen yıl Mevlevihane ziyaretçi sayısı 450 bin oldu. Bu rakam ilimiz için önemli rakamdır. Özdilek Kavşağı’ndan yıllık geçen araç sayısı 1.2 milyon. Bu güzergahlarda gastronomi ile alakalı görsel ürünler sunum ve satış yeri planlıyoruz. Dünya Motokros Şampiyonası’na 2 yıl ev sahipliği yaptık. Bu noktada Türkiye’de tekiliz. Geçen yıl gelen ziyaretçi sayısı 40 binin üzerindeydi. Bu etkiliği bu sene festival ile planlıyoruz. Hem yurtiçi hem de yurtdışından gelen misafirlerimiz için kamp alanımız olacak. İstihdam çalışmalarımız da sürüyor. Bir yatırımcıyla görüşme üzerindeyiz, görüşmelerimiz bitmek üzere. Bin ve bin 500 kişinin istihdam edileceği bir fabrikayı şehrimize kazandıracağız” ifadelerini kullandı.

TERMAL SERADA AÇIK ARA BİRİNCİYİZ

Afyonkarahisar’ın ekonomisi hakkında kapsamlı bir sunum yapan ATSO Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Serteser ise  “Gıdada jeotermalden faydalanarak yaptığımız seralarımız var. Domates üretimini yapıyoruz. 1 milyon 200 bin metrekarelik termal ve jeotermal seramız var. Seracılık Türkiye çapında 8’inci sıradayız. Teknolojik termal serada Türkiye’de açık ara 1’inciyiz. Termalde sadece turizmde faydalanmıyoruz, teknolojik tarımda da faydalanıyoruz. Ülkemize katma değerli tarım ürünleri üretiyoruz. Bunun ihracatını da yapıyoruz” şeklinde konuştu.

“SAĞLIK ENDÜSTRİ BÖLGESİ İÇİN ÇALIŞIYORUZ”

Termal Kent ve Sağlık Endüstri Bölgesi hakkında da açıklamalarda bulunan Serteser, şöyle devam etti:

“İlimizi, termalden yapılan sağlık turizminde ilk sıraya çıkarmak istiyoruz. Bunun için ekip halinde çalışıyoruz. Sağlık Endüstri Bölgesi oluşturmak için çalışmalarımız var. Bunun içinde TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nun da bulunmasını arzu ediyoruz. Buraya başvurmak için bir şirket kurulacak. En güzel yerde arazi ayrılmış durumda. Bu konuda da ilerliyoruz. Sağlık turizminde de en iyi yerde olacağız. Yatırım planlaması ilk aşamada 250 milyon dolar ancak toplam yatırım 1 milyar dolara çıkacak. Burada oteller, fizik tedavi merkezleri, wellness, SPA, yaşlı bakım evleri, Ar-Ge merkezi, bu konularda üretim yapabilecek tesisler olacak. Burada çalışmalarımızı en üst düzeyde sürdürüyoruz. Burayı Türkiye’nin ilk Sağlık Endüstri Bölgesi’ne sahip şehir yapacağız.”

YUMURTADA IRAK DOLAYISIYLA KAYIP YAŞANDI

Serteser, yumurtacılık sektörünün Irak’ın Türkiye’den ithalatı durdurması dolayısıyla sıkıntı yaşadığını aktararak “Bu nedenle yumurta ihracatımız 2019’a önceki seneye göre yüzde 40 civarında düştü. İlk 4 ayda 23 milyon dolarlık ihracat yaptık sonra kesildi. Kuveyt, Bahreyn ve Umman gibi ülkelere bir miktar ihracat yaptık. Bu yumurtaların bir kısmının Irak’a gittiğini düşünüyoruz. Irak hükümeti burada kendi vatandaşına yanlış yapıyor, pahalıya yumurta yemelerine neden oluyor. 2019’da 363 milyon dolarlık ihracat yaptık. Aslında önceki yıla göre yüzde 2,04 olan Türkiye ortalamasının 3 katında fazla artış sağladık ihracatta. Yüzde 6,35 yükseldi ihracatımız. Yumurtada ihracat kaybımız 30 milyon dolar. Bu kaybı yaşamamış olmasaydık ihracatımız 400 milyon doları bulacaktı.”

MERMER SEKTÖRÜ LOKOMOTİF

Yumurtada toptan satışlarda KDV’nin yüzde 8’den yüzde 1’e indirilmesinde emeği geçenlere teşekkür eden Serteser, Afyonkarahisar’ın ihracat-ithalat dengesi hakkında da bilgi verdi. Serteser, “Yıllık ithalatımızı yaklaşık 80 milyon dolar, ihracatımız ise 360 milyon dolar. Bunda mermer sektörünün önemli payı var. Mermer sektörü geçen sene itibariyle 200 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Türkiye doğal taş ihracatının yaklaşık yüzde 11’ine denk geliyor. Mermer sektöründe iş insanlarımızın ayrı bir özelliği de var; ihracatlarını başka şehirlerdeki şirketler ve ocaklar vasıtasıyla yaptığı için ihracat rakamı olan yüzde 11’in aslında çok üstündedir. Mermer ihracatında İstanbul 1’inci, Afyonkarahisar 2’nci sıradadır. Bu konuda önemli hususu belirtmek istiyorum, 2 tür ihracat vardır; bir tanesi direkt ihracat yani firma direkt müşterisini bulur ve ihracatını yapar. Birde ihraç kayıtlı ihracat vardır; İstanbul’da bulunan firma müşteriyi bulur, buradaki üretici firmaya gelir ve malı alır. İstanbul’dan kendi şirketi adına ihracatını yapar. Buradaki bütün istidamı ve üretimi burada bulunan firma yapar. Sadece ihracatı İstanbul’daki ya da İzmir’deki firma yapar, ihracat bu illere yazılır. Bu konuyu daha önce bakanlıkla görüştük. Biz istiyoruz ki; ihracatı yapan firma ya da kişi ihracatın her türlü avantajından yararlansın ama ihracat üretimin yapıldığı ile yazılsın. Bizim bu durumdan çok kaybımız var. Bundan mermerde yaklaşık 100 milyon dolarlık bir kayıp yaşıyoruz” dedi.

Toplantı soru-cevap kısmının ardından toplu fotoğraf çekimi ile sona erdi.