banner16

banner15

10.04.2021, 09:23 648

SERMAYE ÖNEMLİDİR

Teknolojik değişimin hızlandığı bir dönemdeyiz. Bu dönem, bilginin teknolojiyle bütünleştiği ve insanların doğru politikalara odaklandığı bir dönemdir. Bu süreçte bana göre kurumların temel misyonu, çalışanlarının yetenek keşfine odaklanmak olmalıdır. Gerek eğitim gerekse sanayi alanında her örgütsel yapı, farklı meziyetleri olan ve farklı uzmanlıklar taşıyan insanlara ihtiyaç duyar. Kurum yöneticilerinin tek yapacakları ise bu insanlarını keşfetmek ve motivasyonlarını sağlayabilmek olmalıdır. Dolayısıyla bu günkü yazımızın başlığındaki sermayeden kastımız insan sermayemiz ve önemi olacaktır. 

İnsan sermayesi iyi olan toplumlar, gelecekte başarılı olur ve ülkelerine ve de toplumlarına değer katarlar. Afyonkarahisar ilimizdeki eğitim göstergelerine baktığımızda; 2019 itibariyle yaklaşık nüfusun % 3’ü okuma yazma bilmiyor. Bu değer 2008’de % 9’un üzerindeydi. Bu arada nüfusumuzun % 4,2’si okuma yazma biliyor ancak daha önce her hangi bir okula gitmemiş. İlköğretim ve lise dengi okullarda ciddi bir yoğunluğumuz var. En fazla öğrencimiz % 37 ile ilkokul ve ilköğretim düzeyinde görünüyor. Yaklaşık % 20 ortaokul öğrencimiz ve % 21,69 lise dengi okullarda öğrencimiz var. 2008 yılına göre diğer önemli bir verimiz, üniversite mezunlarımızda görünüyor. 2008 yılında % 4,91 olan üniversiteden mezun oranımız 2019 yılında % 11,80 gibi önemli bir orana ulaştı. Lisansüstü öğrenci oranımızda önemli bir artış gösterdi. 2008’de lisansüstü çalışma yapan öğrenci sayımız % 0,35’den 2019’da % 1,37’ye yükseldi. Özellikle iki üniversitenin ilimizde faaliyet gösterdiğini düşündüğümüzde, lisansüstü eğitime daha fazla odaklanmamız gerektiğini söyleyebiliriz.  

Yukarıda yer alan eğitim değerlerine baktığımızda verilerimiz çok iç açıcı değil ancak temel eğitimde yapılması gerekenler çok hızlı bir biçimde planlı bir biçimde yerine getirilmeli gibi gözüküyor. Üniversite–sanayi işbirliğinin ön plana alındığı son günlerde ise üniversitemiz akademik personel dağılımına bakıldığında; Afyon Kocatepe Üniversitemiz 1031 akademik personeli ile hizmet vermektedir. Bu personelin 144’ü Profesör; 85’i Doçent; 270’i Dr.Öğretim Üyesi olarak çalışmaktadır. Bence üniversite sanayi işbirliği ve ilimizin geleceği bu kadronun etkin bir şekilde kullanımına bağlı olacaktır. Çünkü her akademisyenin farklı bir uzmanlık alanı ve zengin bir CV’si var. Tek yapılması gereken uzmanlık alanlarına göre onlara değer vermek ve çalışmalarının farkında olduğumuzu hissettirmektir. Afyon Sağlık Bilimleri Üniversitemizi de düşündüğümüzde ilimizin gelecek planı, akademik bir zenginlikle çok daha iyi planlanabilir. Çünkü bu üniversitemiz doğrudan insan sağlığı ile ilgilenmekte ve toplumla ilişkileri alan itibariyle daha ön plandadır. Yıllarca tedavi amacıyla şehir dışına gitmek zorunda kalan insanlarımız, işin uzmanı bir kadro ve teknoloji ile şehrimizde tedavi imkanını elde etmişlerdir. Dolayısıyla üniversitelerimiz daha iyi hizmet vermek istiyorlarsa, insan keşfini iyi yapmalı ve liyakat sahibi insanlarını çok daha etkin kullanabilmelidir. Bunun için de “her akademisyen özeldir” sloganıyla hareket edebilmeli, akademik zenginliğimizi şehrimizin kalkınması ve gelişmesi perspektifinde fırsat olarak kullanabilmeliyiz. 

MUTLULUK KAYNAĞIMIZ EŞLERİMİZ

Geleceğimiz, bölgede yaşayan insanlarımızın mutlulukları ile yakın ilişkili. İlimizde insanlarımız mutluluk kaynağı kişiler olarak ailelerini gösteriyorlar. Diğer önemli bir unsur TR 33 bölgesinde mutluluk açısından eşlerine en çok önem veren il, Afyonkarahisar görünüyor. Bunun yanında çocuklar da önemli. Bu durum ilimizin geleneksel değerlere bağlılığıyla da ilgilidir. Sonuçta mutluluk, Afyonkarahisar ilimizde “aile” olgusunun çevresinde dönüyor. Mutluluk kaynağı değerler açısından ise ön plana çıkan unsurlar; sağlık, sevgi ve başarı olarak dikkat çekiyor. TR 33 bölgesinde sağlığı en çok önemseyen il, Afyonkarahisar olurken; sevgi, başarı ve para gibi unsurlarda diğer illerin biraz daha gerisinde kalıyor.  

KONUT SEKTÖRÜNDE DEĞİŞİM VAR…

Kovid 19 sürecinde iller açısından farklılaşan diğer bir durum, konut piyasası göstergeleri ile ilgiliydi. Kovid 19 öncesine kadar, konut piyasasında iller arasında bariz bir farklılık gözükmezken, 2020 yılından sonra Antalya, Aydın ve Muğla gibi sahil bölgelerinde konut satışları iç bölgelere göre önemli ölçüde farklılaştığını ve arttığını söyleyebiliriz. Bu durumun, insanların Kovid 19 sürecinde turizm anlayışına bakış açılarındaki değişimden kaynaklandığını düşünüyorum. Aşağıdaki grafikte TR 33 ve TR 61 bölgeleri için bu değişimi izleyebilirsiniz. 

Kaynak. TCMB Verilerinden oluşturulmuştur. 

TELEFERİK ÜZERİNE DÜŞÜNCELER; “TELEFERİK YA DA FÜNİKÜLER ?” …

Afyonkarahisar ilimiz için planlanan ve uzun zamandır çalışmaları yürütülen projelerden birisi Teleferik hattıdır. Bilindiği üzere Teleferik projeleri, yüksek maliyetli ve uzun soluklu projelerdendir. İlave olarak yüksek maliyet yapısı, biniş ücretlerine yansıdığından, teleferik kurulan yerlerde yeni yaşam alanlarının oluşturulması zorunluluk arz eder. Çünkü teleferik kullanan insanlar, ağırlama, yeme-içme ve konaklama ihtiyaçlarının karşılanmasını isterler. Aksi takdirde kimse bir defadan fazla kullanmak istemeyecektir. Kısacası iş teleferik yapmaktan ziyade kale bölgesine oluşturulacak yeni bir yaşam alanı gerektirir. Bunun için de hem şehir sembolünün hem de tarihi mekanlarının revizasyonu için bir takım izin ve yasal problemler olabilir. Bunlar yapılmadığında ise sınırlı bir insan sirkülasyonu olacak ve bu durum da katlanılabilir bir maliyet olmayacaktır. Dolayısıyla bu proje için belediyemize bir önerim var. Daha kısa süreli mesafeler için kullanılan Füniküler hattı, hem daha düşük maliyet hem de kalenin görselliğine zarar vermeyen bir bölge üzerinden hızlı yapım avantajı sunabilecektir. Paris’te, Prag’da ve Zagrep’te benzer alanlar için uygulanmış ve başarılı bir biçimde çalışan Füniküler hatları mevcuttur. Değerlendirmek isteyen yerel yönetimlerimize tavsiye edebiliriz.   

Yorumlar (1)
muhalefet 1 ay önce
Füniküler teleferiğe göre daha çirkin ve maliyetli. Füniküler için ray sistemi döşenmesi gerekir. Bu da teleferiğe göre daha fazla görüntü kirliliği meydana getirir. Buna anıtlar yüksek kurulu kesinlikle izin vermez. Teleferikte iki üç tane direk ve arasına çelik tel gerilse yeterli. Füniküler meyilli yerlerde metro ve diğer raylı sistemlere bir alternatif olarak düşünülebilir.
22°
açık
Namaz Vakti 11 Mayıs 2021
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 38 81
2. Fenerbahçe 38 79
3. Galatasaray 38 78
4. Trabzonspor 38 67
5. Hatayspor 38 60
6. Sivasspor 38 59
7. Alanyaspor 38 57
8. Gaziantep FK 38 55
9. Karagümrük 38 54
10. Göztepe 38 51
11. Konyaspor 38 48
12. Rizespor 38 45
13. Malatyaspor 38 44
14. Başakşehir 38 44
15. Kasımpaşa 38 43
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 38 40
18. Ankaragücü 38 38
19. Erzurumspor 39 37
20. Gençlerbirliği 38 35
21. Denizlispor 38 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 35 80
2. M. United 34 70
3. Chelsea 35 64
4. Leicester City 35 63
5. West Ham 35 58
6. Liverpool 34 57
7. Tottenham 35 56
8. Everton 34 55
9. Arsenal 35 52
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 34 48
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 34 41
14. Burnley 35 39
15. Newcastle 35 39
16. Brighton 35 37
17. Southampton 34 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 35 77
2. Real Madrid 35 75
3. Barcelona 35 75
4. Sevilla 35 71
5. Real Sociedad 35 56
6. Real Betis 35 54
7. Villarreal 35 52
8. Celta de Vigo 35 47
9. Athletic Bilbao 35 46
10. Granada 35 45
11. Cádiz 35 43
12. Osasuna 35 41
13. Valencia 35 39
14. Levante 35 39
15. Getafe 35 34
16. Deportivo Alaves 35 32
17. Real Valladolid 35 31
18. Huesca 35 30
19. Elche 35 30
20. Eibar 35 29