banner16

banner15

07.06.2021, 12:50 584

LGS’NİN ARDINDAN

Eğitim, refah anında bir süs, felaket sırasında bir sığınaktır. - Aristoteles

Değerli dostlar, 2021 yılının LGS sınavı, 6 Haziran’da yapıldı. Aslında bu yazıyı önce yazmayı düşünmüştüm ama öğrencileri ve velilerimizi etkilememesi açısından sınavdan sonra yazmaya karar verdim. Gerek Türkiye gerekse dünya zor bir iki yıl geçirdi. Ancak bizdeki temel sıkıntı; yüz yüze eğitim felsefisinden ayrılamamamız ve yenidünya düzenine adaptasyonla ilgilidir. 

Hafta sonu, LGS sınavına yaklaşık 1 milyon 243 bin öğrencimiz girmiştir. Eğitimde bu sınav iki açıdan önemlidir. Birincisi hepimizin daha önce yaşadığı gibi ortaokulda kazanılan bilgiler üniversite sınavını bile etkilemekte ve 8 yıllık eğitim sürecinin temel çıktısı test edilmektedir. İkincisi, öğrencilerin tek sınavla hayatlarının önemli bir dönüm noktası tamamlanmaktadır ve telafisi de bulunmamaktadır. Milli Eğitim Bakanlığımız, öğrencilerimizin tamamen akademik zekalarına odaklı sorularla, başarı sıralamalarını belirlemek istiyor. Normal bir eğitim döneminde olunmuş olsa, bakış açımız emin olan daha farklı olurdu. Bu süreçte, Milli Eğitimimiz öğrencilere çok başarılı ve sağlıklı bir eğitim ortamı sunmuş mudur? Bana göre hayır. Diğer önemli bir konu, başarıyı ölçmek için kullanılan soru skalaları ile ilgilidir. Örneğin neden Türkçe dil bilgisi konuları sınırlandırılırken, Matematik dersinde böyle bir kısıtlama yapılmamıştır. Diğer ilave bir durum, bana göre testlerin zorluk durumuyla eğitimdeki ölçme ve değerlendirme orantısındaki hatalardır. Öğrenciler, normal bir eğitim döneminden geçmemiş ama normal eğitim dönemine göre sayısal alanda daha komplike bir test yapısıyla karşılaşmıştır. Örneğin Matematik testlerindeki zorluk dereceli sorular iyi harmanlanmamış, öğrencilerin motivasyon ve özgüven kaybına neden olmuştur. Peki, eğitimin temel uygulamalarından olan ölçme ve değerlendirme mantığı bu işin neresindedir. Sınavda zorluk dereceli sorular normalde ardışık olmamalıdır. Ancak sınavda bu sorular ardışık gelmiş ve birçok öğrenci konu ile ilgili eleştirilerini dile getirmiştir. Öğrenci sayımız fazla, eğitim niteliğimiz standart değil dolayısıyla tek ölçüm aracımız merkezi sınav olarak duruyor. Bunu anlayabiliyorum ancak çalışanın başarılı olduğu bir sistemi oluşturmak, öğrenci motivasyonunu ön plana alan uygulamalara ağırlık vermek ve de en azından çalışma sürecini iyi yöneten öğrencilerin belirsizliğe gitmediği bir süreci yönetmenin zor olmadığını düşünüyorum.  

Eğitim bir motivasyon ve gönül işidir. Matematik testleri ya da sayısal açıdan analitik ortalamamız zaten düşük olmasına karşın, ısrarla sınavda böyle bir değerlendirme sürecine girilmesinin mantıklı bir yanı bulunmamaktadır. Çünkü daha önceki yıllarda yapılan LGS sınavlarında başarı ortalaması en düşük ders matematik, fen ve yabancı dildir. Bunun yanında en çok boş bırakılan sorularda matematik dersindedir. Öğrencileri kazanalım derken, kaybetmek; süreci daha iyi yönetelim derken, karmaşıklaştırmak ve Kovid-19 sürecinin etkilerini görmezden gelen bir mantıkla soruları oluşturmak, zaten zor bir süreçten geçen gençler için yanlış olmuştur. 

Gelecek de bir gün gelecek eminim ki bugünlerde atlatılacaktır. Ancak online eğitim felsefesinin hala göz ardı edilmesi ve etkinliğinin sağlanamaması eğitim içerisindeki bizleri üzmektedir. Bunun yanında yapılacak ve yapılması gerekenler çok netken, bunları göz ardı eden bir anlayış yapısı da gelecek eğitim sistemimize zarar verecektir.       

MÜSİLAJ DURUMU

Bildiğiniz gibi Marmara Denizinde müsilaj durumu, çevremiz için ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. Bu duruma ilişkin söyleyebileceğim tek şey bakış açımızı değiştirmekle ilgilidir. Çünkü Türkiye’de yaşayan bizler, yaşarken tüketiyoruz ve tüketmeye de acımasızca devam ediyoruz. Tükettiklerimizin çıktılarını çevreye doğrudan gönderiyor ve yıllardır atık yönetimini bir türlü sağlayamıyoruz. Dolayısıyla bugün gelinen durum, doğanın bizlere cevabıdır. Dün yapılan değerlendirmelere baktığımızda en az 3-5 yıllık bir proje çalışması yürütülmesi gerekmektedir. Peki, neden bugüne kadar geri dönüşüm sistemlerini oluşturamadık, anlamakta zorluk çekiyorum. Yerel yönetimler, kendi haline bırakılmamalı ve büyük ölçekli projeleri vakit geçirmeden hazırlamalıdırlar. Altyapısını kuramadığınız bir proje, yok olmaya, değersiz kalmaya ve beklenen çıktıları verememeye mahkumdur. Fizibilite analizlerinin temeli bunun içindir. İster küçük ister büyük bir proje hazırlayın, fizibilite analizi olmazsa olmazdır. Bir de fizibilite analizi ile uygulama aşamasındaki farklılıklar da önemlidir. Eğer yapılan bir projenin tahmini ile gerçekleşen arasında %10-%15’i aşan farklılıklar varsa, yaptığınız fizibilitenin anlamsız olduğunu bilmeniz gerekir. Ülkemizde birçok başarılı projelerde bile, tahmin ile uygulama sonuçları arasında çok ciddi farklılıklar bulunmaktadır. Atık yönetimi ve geri dönüşümlü projeler konusunda dünyada en iyi örnek, İskandinav ülkeleridir. 2006 yılında Danimarka’da gördüğüm uygulamaların, 15 yıl geçmesine rağmen ülkemizde uygulanamayışının ve hala gelecek zamanlı konuşmaların nedenlerini anlamakta zorluk çekiyorum. Dolayısıyla hiçbir yerel yönetimin yeniden dünyayı keşfetmeye ihtiyacı da bulunmamaktadır. Başarılı örnekler incelenmeli ve ülkemizin ihtiyaçlarına göre revize edilerek uygulanmalıdır.     

Yorumlar (1)
Jsjjsjs 8 ay önce
Hxjxjjd
Namaz Vakti 19 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 21 50
2. Konyaspor 21 42
3. Beşiktaş 22 35
4. Hatayspor 21 35
5. Başakşehir 20 34
6. Adana Demirspor 22 34
7. Fenerbahçe 21 33
8. Alanyaspor 21 32
9. Gaziantep FK 21 31
10. Sivasspor 21 30
11. Karagümrük 22 30
12. Kayserispor 21 28
13. Galatasaray 21 27
14. Giresunspor 21 25
15. Antalyaspor 21 23
16. Göztepe 21 21
17. Kasımpaşa 21 21
18. Altay 21 18
19. Rizespor 21 18
20. Ö.K Yeni Malatya 21 15
Takımlar O P
1. Ümraniye 20 42
2. Ankaragücü 20 42
3. Erzurumspor 20 38
4. Eyüpspor 20 36
5. Bandırmaspor 20 33
6. İstanbulspor 20 33
7. Adanaspor 20 32
8. Samsunspor 19 30
9. Tuzlaspor 20 27
10. Gençlerbirliği 20 26
11. Manisa Futbol Kulübü 20 25
12. Boluspor 19 24
13. Kocaelispor 20 24
14. Keçiörengücü 20 23
15. Menemen Belediyespor 20 23
16. Altınordu 20 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 20 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 22 56
2. Liverpool 21 45
3. Chelsea 23 44
4. West Ham United 22 37
5. Arsenal 20 35
6. Tottenham 18 33
7. M. United 20 32
8. Wolverhampton Wanderers 20 31
9. Brighton 21 29
10. Leicester City 18 25
11. Crystal Palace 21 24
12. Southampton 21 24
13. Aston Villa 20 23
14. Brentford 21 23
15. Leeds United 20 22
16. Everton 19 19
17. Watford 19 14
18. Norwich City 21 13
19. Newcastle 20 12
20. Burnley 17 11
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 49
2. Sevilla 20 44
3. Real Betis 21 37
4. Atletico Madrid 20 33
5. Real Sociedad 20 33
6. Barcelona 20 32
7. Rayo Vallecano 20 31
8. Villarreal 21 29
9. Athletic Bilbao 21 28
10. Valencia 20 28
11. Espanyol 21 27
12. Osasuna 20 25
13. Granada 20 24
14. Celta Vigo 20 23
15. Elche 21 22
16. Mallorca 20 20
17. Getafe 20 18
18. Deportivo Alaves 21 17
19. Cadiz 21 15
20. Levante 20 11
Günün Karikatürü Tümü
banner136