banner16

banner15

02.03.2020, 11:58 984

KRİZDEN FIRSAT ÇIKAR MI?

Kriz ve fırsatın Çin dilinde aynı kelime ile ifade edildiğinden hareketle Corona virüsü krizini fırsata çevirebilir miyiz temalı bir yazı yazacaktım. Pek çok yönetim guruları –ya da pirleri diyebiliriz- yıllarca Çince kriz kelimesinin aynı zamanda fırsatı da içerdiğini söylerlerdi. Çin dili uzmanı olmadığım için öyle olup olmadığından emin değilim ama öyle olduğunu kabul ederek yazıma başlayayım.

Küreselleşme dünyayı küresel bir köy yapan, malların, paranın, bilginin, teknolojinin ve tabii ki insanların küre üzerinde dolaşımını kolaylaştıran bir süreç. Bundan 30-40 yıl önce olsa mı, olmasa mı, yararlı mı, zararlı mı diye çok tartışıldı. Ancak anlaşıldı ki, sonuçları ne olursa olsun bu kaçınılamayacak bir süreç.

Küreselleşme birçok açıdan hem fırsatlar hem de tehditler içeriyor. Bir yandan rekabeti artırarak malların ucuzlamasını sağlarken ve dünya çapında rekabet etme gücü olan yerli üreticiler için yeni Pazar fırsatları ortaya çıkarırken öte yandan yerli üretimin azalmasına yol açıyor. Bir yandan bilginin hızlı yayılma etkisi insanların dünyada olup bitenlerden haberdar olmasını sağlarken, öte yandan bilgi kirliliği ve yanlış bilgi ile manipülasyonlara yol açıyor. Bir yandan insanların dünyanın her yerini dolaşarak kültürel zenginliğe katkıda bulunurken, öte yandan farklı coğrafyalardaki hastalıkların dünyanın her yerine yayılmasına yol açıyor. İşte tam da bu son etki gündemimizde.  İlk kez Çin’de Wuhan’da ortaya çıkan virüs küresel olarak dolaşımda olan insanlar nedeniyle dünyanın her yerine yayılıyor. Mallara kapılar kapatılsa da insanlar için aynı katılıkta önlem alınamıyor. 

Şimdi asıl yazmak istediğim, küreselleşmenin yol açtığı bir tehdit ya da krizin başka bir fırsata yol açacağı üzerine. Bilindiği gibi kentimiz gıdanın, mermerin ve termal turizmin başkenti olarak tanıtılıyor. Mermer üretimi ve ihracatı en önemli ekonomik kalemlerden birisi. Şimdi bu sektör açısından Çin’deki virüs krizinin etkileri tartışılıyor. Çin dünyanın ikinci büyük ekonomisi. Bir yandan dünyanın çeşitli ülkelerinden hammadde alıp işleyerek satıyor. Öte yandan dünyanın ekonomik olarak gelişmiş ülkelerinde küresel ölçekte faaliyet gösteren şirketlerin bir üretim üssü.  Yüksek nüfusu nedeniyle aynı zamanda tüketim mallarının en büyük alıcısı. Bu nedenle virüs nedeniyle kapatılan sınırlar sadece Çin ekonomisini değil, Çin ile bağlantılı diğer ülkelerin ekonomilerini de etkiliyor.

Ülkemiz için virüs krizinin tek olumlu etkisi petrol fiyatlarındaki düşüş. Çin’in petrol talebinin azalmasıyla birlikte, fiyatlardaki düşüş olumlu yansıyor. Ancak en büyük olumsuz etkisinin turizm (özellikle Kapadokya bölgesine) ile birlikte madencilik ve doğal taş sektöründe olacağı öngörülüyor. Türkiye Madenciler Derneği Başkanı 250 milyon dolar ile 450 milyon dolar arasında bir kayıp riskinin olduğunu belirtmiş. Türkiye’nin 2019 yılı verilerine göre dünya çapında maden ve doğal taş ihracatı yıllık 4,3 milyar dolar düzeyinde. Bunun 1,3 milyar doları Çin’e yapılıyor. 16-19 Mart tarihlerinde Çin’in düzenleyeceği ve Türk ihracatçılarının da katılacağı doğaltaş fuarı, Haziran ayına ertelenmiş.

Bu krize karşılık bir fırsat da önümüzde duruyor. Çin’e yapılan doğaltaş ihracatı hammadde ya da blok mermer. Çin de aldığı hammaddeyi işleyerek katma değeri yüksek ürün olarak başka pazarlara satıyor. Bu süreçte Çin’in üretimi durdurmasıyla açıkta kalan katma değeri yüksek ürün pazarı bir fırsat olarak karşımızda duruyor. Eğer mermer firmaları çok hızlı bir biçimde işlenmiş ürün üretimine yönelebilirlerse, bu pazarı yakalama ve elde tutma avantajına sahip olacaklar. Ancak HAZIR OLMADIĞINIZDA FIRSAT DA YOKTUR.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 19 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 21 50
2. Konyaspor 21 42
3. Beşiktaş 22 35
4. Hatayspor 21 35
5. Başakşehir 20 34
6. Adana Demirspor 22 34
7. Fenerbahçe 21 33
8. Alanyaspor 21 32
9. Gaziantep FK 21 31
10. Sivasspor 21 30
11. Karagümrük 22 30
12. Kayserispor 21 28
13. Galatasaray 21 27
14. Giresunspor 21 25
15. Antalyaspor 21 23
16. Göztepe 21 21
17. Kasımpaşa 21 21
18. Altay 21 18
19. Rizespor 21 18
20. Ö.K Yeni Malatya 21 15
Takımlar O P
1. Ümraniye 20 42
2. Ankaragücü 20 42
3. Erzurumspor 20 38
4. Eyüpspor 20 36
5. Bandırmaspor 20 33
6. İstanbulspor 20 33
7. Adanaspor 20 32
8. Samsunspor 19 30
9. Tuzlaspor 20 27
10. Gençlerbirliği 20 26
11. Manisa Futbol Kulübü 20 25
12. Boluspor 19 24
13. Kocaelispor 20 24
14. Keçiörengücü 20 23
15. Menemen Belediyespor 20 23
16. Altınordu 20 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 20 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 22 56
2. Liverpool 21 45
3. Chelsea 23 44
4. West Ham United 22 37
5. Arsenal 20 35
6. Tottenham 18 33
7. M. United 20 32
8. Wolverhampton Wanderers 20 31
9. Brighton 21 29
10. Leicester City 18 25
11. Crystal Palace 21 24
12. Southampton 21 24
13. Aston Villa 20 23
14. Brentford 21 23
15. Leeds United 20 22
16. Everton 19 19
17. Watford 19 14
18. Norwich City 21 13
19. Newcastle 20 12
20. Burnley 17 11
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 49
2. Sevilla 20 44
3. Real Betis 21 37
4. Atletico Madrid 20 33
5. Real Sociedad 20 33
6. Barcelona 20 32
7. Rayo Vallecano 20 31
8. Villarreal 21 29
9. Athletic Bilbao 21 28
10. Valencia 20 28
11. Espanyol 21 27
12. Osasuna 20 25
13. Granada 20 24
14. Celta Vigo 20 23
15. Elche 21 22
16. Mallorca 20 20
17. Getafe 20 18
18. Deportivo Alaves 21 17
19. Cadiz 21 15
20. Levante 20 11
Günün Karikatürü Tümü
banner136