banner16

banner182

banner183

banner15

banner153

'Tüketim çılgınlığı yaşanıyor'

Gün FM’de yayınlanan Basın Odası programında tüm dünyada alışverişlerde indirim ve kampanya günü olarak isimlendirilen ‘Kara Cuma’ yada yeni ismiyle ‘Efsane Cuma’ özelinde ülkemiz ve dünyadaki tüketim çılgınlığı konuşuldu. Gazeteci İsmail Akar’ın hazırlayıp sunduğu Basın Odası programına Gazeteciler Ahmet Tunca, Polat Yılmaz ve Ertuğrul Sevim yorumlarıyla katıldılar.

GÜNDEM 01.12.2019, 16:47 01.12.2019, 16:47
'Tüketim çılgınlığı yaşanıyor'
banner18

Dünyada mağazaların ellerinde kalan ürünleri satabilmek adına Cuma günleri indirime gitmelerini kapsayan ‘Kara Cuma’ kampanyasının ülkemizde de uygulanmaya başlandığını kaydeden Gazeteci İsmail Akar, “Haber bültenlerinde İstanbul’da bir mağazanın Cuma indirimi nedeniyle izdihamdan camlarının kırıldığını gördük. Yapılan röportajlardan insanların ihtiyacı olmasa bile indirimi kaçırmamak adına, kredi kartlarıyla alışveriş yaptıklarını öğrendik. Adeta bir tüketim çılgınlığı yaşanıyor. İnsanlar ellerindeki kredi kartlarının birinin limitini doldurup diğerine geçiyor” diye konuştu.

“Eskiden ucuzluk için Ticaret ve Sanayi Odalarından izin alınırdı”

Kara Cuma diye nitelendirilen uygulamanın kapitalist ülkelerin duruşunu güzel özetleyen bir uygulama olduğunu belirten Gazeteci Ahmet Tunca, “Bu ve benzeri uygulamalar insanların tüketime yönelmeleri için yapılan ayak oyunları. Milletin cebinden nasıl para çekeriz, malları nasıl satarız sorularının çözüm yollarından biri bu tarz uygulamalardır. Ben yıllar önce acilen bir takım elbise almıştım. Bu takımı bugünkü parayla bin liraya aldım. İki ay sonra 600 Liraya düştüğünü, mevsim değişirken de 350 Liraya düştüğünü gördüm. Ülkemizde ucuzluk yapılacağı zaman eskiden Ticaret ve Sanayi Odalarından izin alınırdı. Şimdi mağazalar kapatıyoruz diye tabela asıp beş yıl aynı şekilde kalabiliyor” şeklinde konuştu.

“Malın fiyatını müşteri belirler”

Serbest piyasa ekonomisinde kuralları piyasanın belirlediğini kaydeden Gazeteci Ertuğrul Sevim, “Malın fiyatını müşteri belirler. Siz bir ürünü istediğiniz kadar pahalı fiyata sunun, müşteri bunu almaz. Efsane Cuma uygulaması dünyada özellikle batıda yılbaşı öncesi oldukça ilgi görüyor. Çünkü bu dönemde perakende satışlar artıyor. Batıda yılbaşı nedeniyle herkes birbirine hediye alıyor. İzlediğim bir belgeselde firmaların yıl boyu alışverişlerinin yüzde 75’ini yılbaşı sürecinde yaptıklarını görmüştüm. Yani bu dönemde çok fazla alışveriş yapılıyor. Bundan dolayı Kara Cuma, Efsane Cuma denen indirimler düzenleniyor. Bunun amacı alışverişi özendirmektir. Bizim ülkemizde de Kasım-Aralık ayları genelde durgun geçer. Esnafımız bu durgunluğu bitirmek için benzer kampanyalar yapıyor” dedi.

“Stokların elde kalması esnaf için oldukça zor bir durum”

Kapitalizmin algı yaratmak zorunda olduğunu belirten Gazeteci Polat Yılmaz, “Stokların eritilmesi çok kolay değil. Stokların elde kalması esnaf için oldukça zor bir durum. Bunun için bir takım kampanyalar düzenlenir. Anneler Günü, Babalar Günü, Sevgililer Günü gibi özel günler stokların eritilmesi adına bir fırsattır. Kara Cuma uygulaması da böyle diye düşünüyorum. Bir algı yaratılıyor ve insanların tüketime yönlendirilmesi sağlanıyor. İhtiyacı olmayan insan indirim var diye bir şey almaz. Belki de insanlar ihtiyacı olan ürünleri almak için indirim bekliyor olabilir. Batıda Kara Cuma demelerinin nedeni alışveriş yoğunluğu nedeniyle o gün trafiğin yoğun olması ve mağazaların uzun saatler çalışması. Kısacası bizim esnafımız da dünyadaki algıya uyum sağlıyor” diye değerlendirmede bulundu.

 

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 28 Haziran 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31
Günün Karikatürü Tümü
banner136