SİZ HANGİSİNİ KULLANIYORSUNUZ?
Sevgili Okuyucular;

Uzun zamandır sizlere dijital pazarlama ile ilgili güncel bilgiler aktarmaya çalışıyorum. Dijital pazarlama bildiğiniz gibi çok geniş bir kavram. İçerik Pazarlaması, UX-UI, SEO, Ads, KVKK, CRM gibi birçok kavramı da içinde barındıran dijital pazarlamada, bu haftaki konumuz Sosyal Medya.

Biliyorum ki bir çoğumuzun en az bir tane kullandığı sosyal medya hesabı mevcut. Zaman ve mekân sınırlarını ortadan kaldırıp, insanlarla etkileşimde bulanabileceğiniz süper gelişmiş ağların içerisinden bize en uygun olanı seçebilecek kadar alternatif ağlar geliştirilmiş durumda. İnsanlara bu hesaplar sayesinde yardım edebilir, insanlardan yardım alabilir, soru sorup sorularına cevap verebilir, anketler düzenleyebilir, davranış analizlerinde bulunabilirsiniz. Yaşama dair tüm deneyimlerinizi bu hesaplarda paylaşarak insanlarla etkileşim kurabilirsiniz. Bu yönüyle bakıldığında ne kadar da masum görünüyor değil mi?

Bilgi çağında pazarlamanın artık djitalleştiğini daha önceki yazılarımda da belirtmiştim. Burada önemli olan, kullanıcıların ürettiği içerik ve müşterilerin ürettiği medya olduğu için ticari hayatta kullanımı da çok büyük bir öneme sahip oldu. O zaman size biraz sosyal medya ağlarından bahsedeyim. 

Sosyal Medya Nasıl Hayatımıza Girdi?

Hep merak etmişimdir, bu sosyal medya nasıl oluştu diye. Araştırmalarım sonucunda; 1971 yılında iki tane yan yana duran bilgisayarın birbirine e-mail atmasıyla başlamış olduğunu öğrendim. Sonrasında da chat programları çıkıp, facebook’un temelleri atılmış. 1991 yılında ilk web sitesinin oluşumu başlamış. 1999 yılında ilk blogger kurulmuş ve 2003 yılında da şu an sıklıkla kullandığımız web sitesi yazılımı olan Wordpress oluşturulmuş. 2004 yılında ise şu an ki trafiğinden habersiz olan Facebook ortaya çıkmış. 2005 yılında YouTube aktif hale gelip videolar yüklenmeye başlanmış. 2006 yılında ise, Twitter ortaya çıkmış ama yalnızca 140 karakter ile. 2010 yılında Instagram, pinteres ile birlikte sahnelerde yerini almış. Tabii şu an anda güncel kullanılan onlarca sosyal medya yazılım ağı mevcut. Ben yalnızca sıklıkla duyduğumuz ağlardan bahsettim. 

Neden Sosyal Medya Kullanmalıyız?

Marka/şirket ya da kişisel olarak sosyal medya kullanımında odaklanmanız gereken asıl nokta uzun vadede yaratmak istediğiniz etkiyi bilmenizdir. 

Sosyal medya gazete, televizyon, film, billboard, katalog gibi geleneksel pazarlama yöntemlerinden farklıklar gösterir. Hiçbir kaynağa ihtiyaç duymaz ve neredeyse masrafsızdır. Burada erişim, erişilebililirlik, kullanırlılık, yeniliğe olan yatkınlık, kalıcılık durumları göz önünde bulundurulmalıdır.  

Sosyal Medya Kullanmaya Nasıl Başlamalıyız?

Sosyal medya deyince aklınıza ilk hangi yazılımlar geliyor? Facebook, Instagram, Twitter, Pinteres, Youtube, Tinder, Linkedin ve daha birçok yazılımı bu listeye ekleyebiliriz. 

Bir Marka veya işletme olarak yola çıkacaksanız mutlaka Facebook ve Instagram’da yer almanızı tavsiye ederim. Twiter ve linkedin de tabii ki alternatifler arasında. Çok net söylemeliyim ki sosyal medya kullanımında sizi başarılı yapacak en önemli etken üreteceğiniz içeriktir.  Eğer iyi bir içerik üretmek istiyorsanız;

  • Gündemi takip edin ve mümkün olduğunca popüler konular hakkında yazılar yazın,
  • İnsanlara fayda sağlayıcı bilgiler verin,
  • İnsanları eğlendirecek konulara değinin ve onları güldürmeyi başarın,
  • Bol bol en iyisini sen biliyormuş gibi konuşun, 
  • Mümkün olduğunca duygusal konulardan bahsedin,
  • Ara ara rakamlara değinerek güven kazanın,
  • Başkaları tarafından paylaşılabilecek içerikler üretin,
  • Başlıklarınızın çarpıcı olmasına dikkat edin ve kaliteli görseller kullanın,
  • İmla kurallarına dikkat edin, yazdığınız yazıyı insanlara okutun,
  • Metniniz uzun ise mutlaka emoji kullanarak parçalara ayırın ve yazınızın okunması için görsel bir bütünlük sağlayın,
  • İçerikleri analiz etmek için link ekleyin ve “hashtag" kullanın,
  • Ne zaman ne paylaşacağınızı planlayın ve kendi içeriklerinizin reklamını yapın,
  • Sürekli ürün ya da markanızı değil zaman ve mekandan bağımsız paylaşımlarla hedef kitlenizi soluklandırın, 
  • Dil ve uslubunuz ile markanızı örtüştürün ve hedef kitlenizin size kolayca ulaşmasını sağlayın.

Ancak burada dikkat etmeniz gereken yalnızca içerikler değil tabii ki. Sosyal Medya kullanmaya başlamadan önce kendinize şu soruları sormayı da ihmal etmeyin.

  • Markamı ve ürünümü yeterince tanıyor muyum?
  • Benim hedef kitlem kim? (Ürünümü kimler satın alır?)
  • Hedef kitlemin satın alma motivasyonu nedir?
  • Hedef kitlemin davranış modelleri nelerdir?

Özellikle son yıllarda video içerikler ön plana çıkmaya başladı. İnsanlar psikolojik olarak en fazla ilk 12 saniyede bir içeriği izleyip izlemeyeceğine ya da okuyup okumayacağına karar veriyor. Instagram hikayelerinden de anlaşılacağı gibi durağan bir fotoğraf kullanmak yerine, hareketli bir videonun etkileşimi daha fazla oluyor. Yazılımlar da yüklediğiniz fotoğrafları gift kullanımları ile video haline getirmeye başladı bile. 

Sosyal medya doğru kullanıldığı sürece hepimiz için bulunmaz bir nimet.  Sınırlarınızı koruyarak en fazla günde 1 saati geçmeyecek şekilde sosyal medya kullanım deneyiminizi arttırabilirsiniz. 

Hep baharı düşünerek sevgiyle kalın.