banner16

banner15

banner153

Sahurda sucuk, bükme, katmer ve kaymak yenir mi? İşin uzmanı yanıtladı!

Afyon mutfağına özgü lezzetlerden olan sucuk, bükme, katmer, kaymak gibi lezzetler sahurda tüketilir mi? Afyon Postası’ndan Esma Azbay bu soruyu Diyetisyen Salih Gürel’e yöneltti. Gürel, bu ürünlerin kalorilerinin yüksek olduğuna işaret ederek, “Çok olmamak suretiyle 2-3 adet sucuk, avuç içi kadar bükme ya da katmer yiyebilirler” dedi

GÜNDEM 06.04.2022, 13:00 06.04.2022, 14:25
banner18

Afyon Postası Yazı İşleri Müdürü Esma Azbay, Diyetisyen Salih Gürel ile Ramazan ayında beslenme üzerine özel bir röportaj gerçekleştirdi. O röportaja dikkat kesilelim:

Soru: Ramazan ayı yaklaşıyor. Öncelikle sahur vaktinde neler tüketmeliyiz? İçecek olarak ne içmeliyiz?

HAŞLANMIŞ YUMURTA ANNE SÜTÜYLE EŞ DEĞER PROTEİNE SAHİP

Ramazan ayında uzun süreli açlık bizi bekliyor. İftar sürecine kadar zorlanmamamız için sağlıklı ve dengeli beslenmeliyiz. Sahuru kahvaltı gibi geçirebilirsek daha rahat oruç tutabiliriz. Kahvaltı olarak kastettiğimiz, sahurda 1 tane haşlanmış yumurta yemek çok faydalı olacaktır. Bu arada haşlanmış yumurta anne sütüyle eş değer proteine sahiptir. Bunun yanında 3-4 parmak büyüklüğünde beyaz peynir tüketilebilir. Uzun süre tok tutacağı için daha rahat bir şekilde oruç tutmayı sağlayacaktır. Bunların yanında 5-6 adet zeytin yemekte fayda var. Uzun süre su içmeyeceğimiz gibi kabız olmamak için lifli besinlerden tüketilmeli. Bunların yanında domates, biber, salatalıktan bir söğüş; yanında yeşillik tüketilebilir. Daha uzun süre tokluk sağlaması açısından tam buğday ya da çavdar ekmeği tüketilebilir. Çaylardan da yeşil çay güçlü bir antioksidandır, kilo vermek isteyenler için de iyi bir destek çayıdır. Ama onkolojik tedavi alan veya gebelik sürecinde olanların yeşil çay tüketmesi çok sağlıklı değildir.

Soru: Halk arasında siyah çayın sahur vaktinde içildiği zaman susattığı söyleniyor. Gerçekten susatır mı? 

ÇAY İÇİNCE SU İHTİYACI KARŞILANMAZ

Hayır, susatmasından ziyade sahur vaktinde sadece çay içmiyoruz bunun yanında su depolarımızı dolduracağımız için siyah çay da içilebilir. Şunu söyleyebilirim ki su ihtiyacını su karşılar, çay içilince su ihtiyacı giderilmez. Bunun için suyu ayrıca içmek gerekir. Çay fazla tüketildiği zaman vücutta demir eksikliği yapabiliyor. Bu yüzden naçizane tavsiyem sahur vaktinde bol su ve bitki çayı tüketmek daha faydalı.

Soru: İftar ve Sahur vakti arasında ne kadar su tüketmeliyiz?

KİLOYA GÖRE SU TÜKETİMİ ÖNEMLİ

Biz danışanlarımıza su tüketimi konusunda hep şunu söylüyoruz; binde 32 oranından hesaplarsak, örneğin 100 kiloda olan kişinin günde 3,2 litre su içmesi gerekir. Ama sahurda bir anda sadece suya yüklenmek doğru değil. İftar ile sahur arasındaki vakitte eşit dağılım yaparak su tüketmek daha faydalı. 

Soru: İftar sofralarında nelere dikkat etmeliyiz? 

ŞERBETLİ TATLILARDAN UZAK DURUN

İftar sofralarında öncelikli olarak su, ardından kan şekerimizin yerine gelmesi için hurma ile orucumuzu açabiliriz. Orucu açarken bir anda hızlı su tüketmek mideyi yoracağı için doğru olmaz. Yemeğe ilk olarak çorbayla başlanmalı. İftar sofralarında çorba eksik olmasın. Çorbanın ardından bir ana yemek olmalı. Benim tavsiyem haftada 4 gün sebze ve kuru baklagillerden, 3 gün ise et ve tavuktan olan ana yemeklerle beslenilmeli. Yemeklerden sonra ise tatlı tercihimizi sütlü tatlılardan yana kullanmamızda fayda var. Zaten Ramazan ayına en çok yakışan tatlı güllaç tatlısıdır. Şerbetli tatlılardan biraz uzak durmak gerekiyor. Sonuçta uzun süre açlık olacağı için metabolizma bir anda şaşıracak. Sulu yemek, posalı yemek, lifli yemekler insanları kabızlığa karşı korur. Ayrıca iftar sofralarında bir çeşitte probiyotik besinlerden yoğurt, cacık, ayran, kefir olsun ki bağırsak hareketlerini de güçlendirmiş olalım. 

Soru: Afyon mutfağına özel lezzetlerden olan bükme, haşhaşlı katmer, sucuk, kaymak gibi lezzetlerden hangilerini tüketebiliriz ya da tüketebilir miyiz? Tavsiyeniz nedir?

RAMAZAN AYINDA SUCUK, BÜKME, KATMER TÜKETİMİ…

Kalori yönünden düşündüğümüz zaman kaymak, sucuk, bükme, katmer çok faydalı olduğunu söyleyemeyiz. Ancak kültürümüz gereği seviyoruz, diyenler de aşırıya kaçmadan ölçülü bir şekilde tüketmeye özen göstermeliler. Çok olmamak suretiyle 2-3 adet sucuk, avuç içi kadar bükme ya da katmer yiyebilirler. Ama unutmayalım ki bunlar hamur işi olduğu için susama ihtiyacını artıracaktır. Bunun için sahurda en güzel beslenme şekli kahvaltı çeşitleridir. Bunlardan hariç olarak sahurda da yoğurt, ayran tüketilebilir. Hatta sahurda ve iftarda hoşafta tüketilebilir. Tatlı ihtiyacı da karşılanmış olur ama hoşafı da direkt şekerle değil de kendi suyuyla kaynatmakta fayda var. Çünkü çok şekerli ve çok tuzlu şeyler susatır. Dengeyi korumak çok önemli bu yüzden.

Esma Azbay: Peki Hocam, verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederiz.

Salih Gürel: Ben teşekkür ederim. Bu vesile ile de bizi izleyen herkesin Ramazan Bayramının şimdiden hayırlara vesile olmasını diler ve kutlarım..

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 17 Mayıs 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 37 58
7. Antalyaspor 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 37 52
10. Sivasspor 37 51
11. Galatasaray 37 51
12. Kasımpaşa 37 50
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 37 47
15. Giresunspor 37 45
16. Gaziantep FK 37 43
17. Rizespor 37 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 35 61
4. İstanbulspor 35 59
5. Erzurumspor 35 58
6. Eyüpspor 35 54
7. Manisa Futbol Kulübü 36 49
8. Tuzlaspor 35 49
9. Samsunspor 35 48
10. Gençlerbirliği 35 48
11. Keçiörengücü 35 48
12. Boluspor 35 47
13. Denizlispor 35 46
14. Altınordu 35 45
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 35 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 36 86
3. Chelsea 36 70
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 36 48
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Newcastle 37 46
13. Crystal Palace 36 45
14. Aston Villa 36 44
15. Southampton 36 40
16. Everton 36 36
17. Leeds United 37 35
18. Burnley 36 34
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 85
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 37 64
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 37 42
13. Espanyol 37 41
14. Getafe 37 39
15. Elche 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 37 32
20. Deportivo Alaves 37 31
Günün Karikatürü Tümü
banner136