Özel idarenin sıcak asfalt şantiyesi kurduğunu ve 50 kilometre alanda da sıcak asfalt çalışması gerçekleştirildiğini belirten İl Genel Meclis Başkanı Burhanettin Çoban, “2020 ve sonunda da artık sati kaplama asfalt yerine inşallah köy yollarımızın da sıcak asfaltla kaplanmasına devam edilecek. Birde inşallah tamamen yerli ve milli olan silindirle sıkıştırılmış beton yollar yani beton asfalt noktasında da bir takım araştırma, geliştirme uygulama projelerine inşallah başlayacağız. Sıcak asfalt ilk olarak köy grup yollarımızda uygulanacak daha sonrasında ise bir tane bile köy olsa, iki tane bile köy olsa o yollara mutlaka sıcak asfalt çalışmasına girişilecek” dedi.
SICAK ASFALTLA SÜRÜŞ KONFORU SAĞLANIYOR
Sıcak asfaltın köylerde 2-3 yıl gibi süre bitirilmesinin mümkün olmadığını belirten Çoban, “Afyonkarahisar İl Özel İdaresinin sorumluluk alınandaki yolların 4 bin kilometre olduğunu düşünürsek bu çok ciddi rakam. Bu 2 yılda 3 yılda bitirilemeyecek bir yoldur ama en azından bu işe başlanmış olması ve arkasının geleceğinin vatandaşlarımızca görülmesi de bir rahatlama sağlayacaktır. Zaten bütün köy yollarımız şuanda asfalt. Ama nasıl asfalt sati kaplama asfalt dediğimiz yani yani mıcır serilip üzerine asfalt çekilip sıkıştırılmış asfalt dediğimiz asfalt olarak hizmet veriyor. Ama sıcak asfalt kullanılarak yolun ömrü en az 15 yıla çıkartılıyor, birde insanlarımıza sürüş konforu sağlanmış oluyor” diye konuştu.
SICAK ASFALTTA DIŞA BAĞIMLIYIZ
Sıcak asfaltla ülkemizin tamamen dışa bağımlı olduğunun altını çizen Başkan Çoban, “Silindirle sıkıştırılmış beton yol ise tamamen Türkiye’nin içerisinde çıkan, kalkerden, madenden ve çimentodan ve agregadan yani mıcırdan oluşturulmuş bir karşımdır. Ama sıcak asfalt dediğimiz zaman bunun hammaddesi butümdür. Butümde maalesef Türkiye’de sadece TÜPRAŞ’tan alınıyor ve buda petrolden elde ediliyor. Tamamen yüzde yüzü petrolden elde edilmiş. Buda tamamen dışa bağımlı bir ürün demek. Yani ülkemizin döviz ödediği ve dışarıdan ithal ettiği bir ürün demektir. Ama silindirle sıkıştırılmış seton yol yapılırsa bunda da tamamen ülkemizin içerisindeki çıkan, üretilen ürünlerden sonuçta ortaya çıkan bir üründür ve buda tamamen yerli ve millidir. Ancak sıcak asfalta göre silindirle sıkıştırılmış beton yolun tek dezavantajı oda araçlar için bir sürüş konforu biraz geri planda kalıyor. Bunan nedeni de araçlar lastik sesini daha fazla alıyor beton yolda. Buna da inşallah teknoloji her gün ilerliyor, yeni yeni icatlar ortaya çıkabiliyor” diye konuştu.
BETON YOLLA YÜZDE 50 TASARRUF
Betan yol hakkında bilgi veren Başkan Çoban, beton asfaltın önümüzdeki dönemlerde ilimizde uygulanacağını belirterek bununla birlikte yüzde 50 tasarruf sağlanacağını bildirdi. Çoban, “Bakarsınız günün birinde bir takım kimyasal karışımlarla bununda çözümü bulunduğu zaman artık ülkemiz hiçbir zaman asfalt noktasında yabancı ürüne, yani petrole muhtaç kalmaz diye düşünüyorum. Şuan civarımızda en son Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Seyitgazi taraflarında 30 kilometre bir beton yol yaptı. Bizde şuanda bu yolu takip ediyoruz, bu kış boyunca takip edeceğiz. Normal sıcak asfalt yapsaydı 30 kilometre yolu 13 milyon liraya maal ederken, 10 santimetre sıcak asfalt yerine kalınlık 15 santimetre beton yol yaptığı halde 6 milyon liraya maal etmiş. Yani yüzde 50 tasarruf sağlamış. İnşallah bunun kullanımını takip ediyoruz, başka illerde uygulamalarını takip ediyoruz şehrimiz açısından da uygulanabilir olduğunu gördüğümüzde Afyonumuzda da bu işe başlamayı düşünüyoruz” dedi.