Sevgili Okuyucular;

Geçen haftalarda sizlere, Dijital Dünyanın ne olduğu kısaca anlatıp, avantajları ve dezavantajlarına dair kısaca bilgiler vermiştim. Bu hafta da size biraz Dijital Pazarlamadan bahsedeceğim. 

Teknolojinin sürekli yenilenmesiyle, her gün farklı bir değişim ile karşı karşıya kalıyoruz. Bu da, sosyal yaşamımızın ve şirketlerin kurumsal dünyalarında çok daha farklı stratejiler oluşturmasına sebep oluyor. 

Geçmiş yazımda bahsettiğim gibi; artık alışkanlıklarımız, beklentilerimiz, davranışlarımız bile bu yeni dünya düzenine göre şekilleniyor. Bu değişim ticari hayatın içerisinde kendine oldukça büyük bir alan yarattığı için, oluşturulan stratejiler ve pazarlama yöntemleri de komple değişmiş durumda. Daha çok müşteri ile olan iletişim ön plana çıkıp, pazarlama iletişimi kavramı çok önemli bir rol oynamaya başladı. Alınan verilerin toplanması, ölçülmesi ve değerlendirilmesi de, teknolojinin bize sunduğu müthiş avantajlardan birisi oldu. 

Konu pazarlama olunca neyi, nasıl yapmanız gerektiğini siz değil müşterileriniz belirliyor. Bugün pazarlama konusunda ne tarafa yöneleceğiniz noktasında aklınızın karışması çok normal. Çünkü alıştığımız, bildiğimiz geleneksel pazarlama yöntemleri bir anda rafa kaldırılmış gibi görünüyor. Peki nedir bu geleneksel pazarlama yöntemleri derseniz; televizyon, radyo, dergi, gazete reklamları, kataloglar, insertler, afişler, fiyat listeleri, mağaza vitrinleri, kartvizitler, fuarlar gibi dış dünyada gözümüzle gördüğümüz pazarlama adına olan her şey diyebiliriz. Hala bunların birçoğu kullanılıyor ancak, markalar ve işletmeler artık pazarlama tekniklerini değiştirip, dijital pazarlama yöntemlerini kullanarak kendilerine yer edinmeye başladılar. 

Nedir bu Dijital Pazarlama?

Dijital araçları kullanarak ürünlerini ve hizmetlerini pazarlayan, sizin tercihlerinizin oluşmasına alternatif sunan dijital teknolojilerin her biri diyebiliriz. Geleneksel olarak kullandığımız pazarlama unsurlarından farklı olarak, markasının ve yaptığı işin internet ortamına aktarılması ya da ürün ve hizmetlerinin internet aracılığı ile dijital ortamlara aktarılması olarak da düşünebiliriz. 

Dijital pazarlama ne zaman ortaya çıktı diye ufak bir araştırma yaptığımda; ilk e-postanın 1971 yılında gönderildiğini ve ilk tıklanabilir banner reklamının ise 1994 yılında yayınlandığını görüyoruz. Böylelikle de dijital pazarlamanın ilk adımları da atılmış oldu. Peki nedir bu dijital pazarlama araçları derseniz; internet, arama motoru, sosyal medya, mobil uygulama ve çok daha fazlası. 

Neden Dijital Pazarlama?

Dijital pazarlama hedef kitlenize yani sizinle ilgilenebileceklerinizi düşündüğünüz müşterilerinize, hızlı ve etkili şekilde ulaşmanız için çok büyük bir olanaklar sağlıyor. Yapmış olduğunuz reklamların tüm verilerini istatistiksel olarak değerlendirebiliyorsunuz. Reklamları kime yapacağınızı madde madde; yaş, cinsiyet, konum, eğitim, gelir, ilişki durumu gibi demografik yapı seçimleriyle birlikte, ilgi alanları, davranış özelliklerine kadar her detayı seçebiliyorsunuz. Dijital pazarlamada yayınlamış olduğunuz reklam performanslarını net olarak ölçüp, özel olarak belirlediğiniz bir kitleye hitap edebiliyorsunuz. Örneğin; benim hedef kitlem yalnızca kadınlar, 18- 45 yaş arası, İstanbul ve +25 km ötesinde yaşayanlar, üniversite mezunu, bekar, iphone telefon kullananlar, psikoloji ile ilgilenenler gibi dilediğim gibi gruplayarak istediğim reklamı yalnızca bu kişilere gösterebiliyorum.

Geleneksel Pazarlamanın Suyu mu Çıktı?

Pazarlama yöntemlerini sınırlandırmamız mümkün değil tabii ki. Ancak yeni oluşturulan stratejilerin büyük çoğunluğu, var olan dijital pazarlama tekniklerinin uzantıları. İşte burada pazarlama teknikleri Geleneksel Pazarlama ve Dijital Pazarlama diye ikiye ayrılıyor. Peki bunların arasında nasıl bir fark var derseniz başlıca olanları hemen size aktarmaya çalışayım.

Pazarlama stratejisini oluşturduktan sonra, yapacağınız ilk işlerden birisi maliyet hesabı yapmak oluyor. Geleneksel reklamcılığın oldukça maliyetli olduğunu biliyoruz. Geleneksel reklamların rakamlarının bol sıfırlı olduğu bir dünyada, Dijital Pazarlama unsurlarının birçoğuna ücret ödemeniz gerekmiyor ve yapacağınız ödemeler kontrollü olacağı için geniş bir bütçeye ihtiyaç duymuyorsunuz. En basit anlatımı ile firmanız için bir sosyal medya hesabı açıp, istediğiniz şekilde tanıtımını yapmaya başlıyorsunuz.

Geleneksel pazarlama yöntemlerinde, oluşturduğunuz reklamlar belirli bir zaman diliminde müşteriye gösteriliyor ve hedef kitlenizdeki müşteri o zaman diliminde sizin reklamlarınızı göremeyebiliyor. Dijital pazarlamada ise tam tersi. Reklamlar 7/24 yayında olduğu için, marka bilinirliliği artarken reklamlarınız belirlemiş olduğunuz hedef kitlenize mutlaka ulaşıyor. 

Tek yönlü reklam yapmaya olanak tanıyan geleneksel pazarlama ile müşterilerinizin tepkisini ölçemiyorsunuz. Çünkü bu yöntemde müşterileriniz reklamı gördüğünde ya da duyduğunda ne tepki verdiğini, ne istediğini görüp anlayamıyorsunuz. Dijital pazarlamanın özellikle sosyal medya kolunda bunu çok hızlı bir şekilde anlayabilirsiniz. İnsan psikolojisine en hızlı etki eden ve tepkiyi en hızlı aldığımız kollardan birisi dijital reklamlardır.

Geleneksel reklamcılıkta kimin, neyi, ne kadar ve hangi zamanda gördüğünü bilmezken, dijital reklamlarda kime, neyi, ne zaman ve nasıl göstereceğini seçebiliyorsunuz. Geleneksel reklamcılıkta hedef kitlenize ulaşmak için tesadüflere ihtiyacınız varken, dijital reklamlarda hedef kitlenize direk şekilde ulaşabiliyorsunuz. Ayrıca dijitalden yayınladığınız reklamların tüm istatistiksel verilerine ulaşıp, bir sonraki reklamlarınızı nasıl yaratacağınıza dair referans yöntemler seçebiliyorsunuz.

Emin olun bugün dijital pazarlama ile ilgili konuştuğumuz bir konu, yarın belki eskimiş bile olabilir. Size özgürce alanlar açan dijital pazarlama yöntemlerini kullanmaya başladıktan sonra geleneksel pazarlama yöntemlerini rafa kaldıracağınızdan şüphem yok. 

Bildiğiniz gibi Dijital Pazarlama aslında oldukça geniş bir alanı kapsıyor. Önümüzdeki günlerde çok karmaşık gibi görünen bu alanda size, işletmelerin sıklıkla faydalanabileceği alanlardan bahsedip, Dijital Pazarlama araçları ile ilgili bilgiler vermeye başlayacağım. 

Hep baharı düşürerek sevgi ile kalın.